Ballade

Musikkritikken - levende død?

«Til og med statskanalen har nærmest gitt opp musikkritikk». Slik oppsummerte en av journalistene da Ballade.no satte søkelyset på mangfold i musikkritikken i 2019. På Bylarm 2020 ville vi se videre: Vi diskuterte musikkritikken slik den ser ut i norske medier, hvem den når ut til, hvordan vi kan sikre en levende kritikk og hvorfor det er viktig.

Sentrale spørsmål: Når vi ut med musikkstoffet til en større allmennhet enn de interesserte nisjene? Hva slags rolle spiller kritikken i dag – og hvordan kan vi sikre at kritikernes viktigste mandat blir fylt, nemlig at kunst spiller en essensiell rolle i samfunnet vårt ved at vi diskuterer den? Under hva slags redaksjonell ledelse og redaksjonelle premisser lever kritikken nå?

Debatten vakte engasjement blant et lydhørt publikum, og panelet diskuterte blant annet hvorvidt musikkritikken er så truet mange vil ha det til; at selv om musikken kanskje får mindre plass i dag, er journalistikken bedre; at kritikken må fungere digitalt; om slakt har en hensikt eller ei, og om det i det hele tatt finnes dårlig musikk. Ballade fikk tilbakemeldinger fra publikummere om at dette var en både interessant, verdifull og underholdende debatt.

Tid og sted: Debatten var del av musikkfestivalen Bylarm i Oslo, og fant sted på Pokalen på Vulkan, fredag 28. februar 2020 kl. 13:00-13:50

Antall publikummere: 100

Moderator: Guro Kleveland, redaktør av Ballade

Panel: Egon Holstad (redaktør, iTromsø), Martin Bjørnersen (hovedanmelder Klassekampen), Cecilie Asker (kulturredaktør, Aftenposten), Ida Eline Tangen (musikksjef NRK P3 - måtte melde avbud i siste liten pga sykdom, vi greide dessverre ikke få inn en erstatter på så kort varsel) Debatten ble tatt opp og lagt ut som podkast på Ballades sider, under vignetten Ballade radio:

Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.