Ballade og Ultima

Samtidsmusikk, kritikk og kritikeren

Skal anmelderne felle dom over musikken eller guide oss? Får samtidsmusikkritikken plass i den offentlige samtalen? Og hvem er portvokterne, hvem blir hørt? Det var mange spørsmål og mange gode synspunkter og innspill som kom opp under livedebatten på Ultima mellom Synne Skouen, Eystein Sandvik, Anne Hilde Neset og Jørgen Karlstrøm, ledet av Ballades redaktør.

– Skriv så enkelt som mulig. Men ikke enklere enn det, sa Eystein Sandvik under debatten om kritikk og kritikerens rolle i den moderne kritikken av samtidsmusikken. Sandvik er NRKs hovedanmelder innen klassisk og samtidsmusikk, og har vært i NRK siden 1999.

Et av mange viktige moment komponist, journalist og kritiker Synne Skouen pekte på var musikkritikken i den offentlige samtalen og som historieskriving: – Det ligger et element av historieskriving, faktisk, i den offentlige samtalen rundt musikk og kritikken av den. Det skrives historie, på sett og vis, når man skriver anmeldelser. Fordi senere vil kritikken bli hentet opp igjen, og man vil stille seg spørsmålet: Hvordan ble denne musikken tatt i mot? Også derfor er den viktig.

Paneldebatten var et samarbeid mellom Ultima Context og Ballade, og fant sted foran et live publikum på Sentralen i Oslo under Ultimafestivalen 2020. Det solide panelet vi hadde med oss diskuterte dilemmaer og løsninger i samtidsmusikkritikken, og bestod foruten Sandvik og Skouen av Jørgen Karlstrøm, styreleder i TONO og Komponistforeningen, og Anne Hilde Neset, tidligere leder av nyMusikk og i det britiske musikkmagasinet The Wire, nå direktør på Kunstnernes Hus i Oslo. Redaktør i Ballade, Guro Kleveland, ledet debatten.

I diskusjonen om samtidsmusikkformidling luftet vi både uenigheter og konstruktive ideer og tanker – og vi håper vi har bidratt med noen nyttige innspill til så vel kritikere som redaktører, kunstnere som organisasjoner.

Debatten ble arrangert under koronapandemien, og hadde derfor et svært begrenset fysisk publikum. Deltakeroppslutningen må allikevel kunne sies å ha vært stor, under omstendighetene, med rundt 15 mennesker i salen, i tillegg til panelet.

På arrangementet på Facebook (man måtte «kjøpe» gratisbillett for å komme inn pga smittevern og -sporing) var det «utsolgt».

Podkastversjonen av debatten ble postet i Ballade radio 4. november 2020, og har til nå (12. nov. 2020) blitt lastet ned for lytting 76 ganger – som er et nokså høyt antall i Ballades podkasthistorikk så langt.

Podkastversjonen av debatten har blitt delt av privatpersoner på Facebook, blant dem komponister og utøvende musikere, som gjør at vi får god spredning og bygger god kjennskap til Ballade radio.

Vi har i tillegg sendt lenken til debatten i podkastversjon til NRK P2s «Spillerom», og vært i kontakt med sentrale folk i NRKs kulturavdeling for å sondere mulighetene for at statskanalen kan sende utdrag av episoden eller på andre måter bruke materialet i sine redaksjonelle saker.

Medvirkende: Eystein Sandvik – anmelder/kritiker/musikkjournalist NRK Synne Skouen – komponist, kritiker, skribent Jørgen Karlstrøm – styreleder i TONO og Komponistforeningen

Anne Hilde Neset – tidl. leder i nyMusikk og tidl. redaktør i The Wire, nå direktør på Kunstnernes Hus Moderator: Guro Kleveland – redaktør i Ballade

Lenke til debatten i Ballade radio (podkast): Spotify: https://open.spotify.com/episode/2LN37Y3rjIvX1McPDWSbdV?go=1&utm_source=embed_v3&t=0&nd=1

Soundcloud: https://soundcloud.com/balladepodden/ultima-paneldebatt-musikkritikk

Apple Podkast: https://podcasts.apple.com/no/podcast/ultima-og-ballade-gir-samtidsmusikken-kontekst/id1248811032?i=1000494619842

….og ellers der du hører dine podkaster.

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.