Ballade

For gammel for P1?

Redaksjonen, spillelistene og låtskriverne – hvor går grensene? Den såkalte «Eidsvåg-debatten» høsten 2019 reiste mange spørsmål om hvordan NRK og dens største kanal, P1, behandler musikken. Bjørn Eidsvåg hadde laget en ny låt, og spurte rett og slett om han ikke ble spilt fordi han var for gammel. Her ser Ballade nærmere på spillelistene og redaksjonelle vurderinger i Norges viktigste og største radiokanal. Hvordan velger radioredaksjonen ut det lytterne skal få høre? Hva slags kriterier må låten og artisten fylle for å nå gjennom? Hvordan kan det ha vokst fram et seiglivet rykte om at det er en øvre aldersgrense på artistene som får slippe til – når radiokanalen avviser det blankt? Hvordan er relasjonen mellom artistenes apparat og landets kultur- og musikkredaksjoner – kan førstnevnte i det hele tatt kreve å få mene noe om utvalget? Hvordan bør denne relasjonen være? Debatten engasjerer mange, både før og etter denne debatten.

Her ble debatten raskt satt, med styreleder i NOPA og TONOs klare inngang til NRK om at det gjennom årene har vært mye irritasjon blant medlemmene deres. NRK responderte med forståelse, men pekte på at mange vil inn i P1, og at nåløyet er svært trangt. Det er mange inngangsvinkler og interessenter til denne debatten, og det som fungerte best med denne var at den ble et viktig startpunkt for en videre dialog mellom musikkbransjen, opphavere og NRK. Ballade har en intensjon om å følge opp debatten neste år – hva har skjedd siden debatten i fjor?

Panel: Ingrid Kindem (styreleder, TONO og NOPA) Atle Bredal (musikksjef, NRK P1) Siri Narverud Moen (journalist Ballade) Magni Sørløkk (promo-ansvarlig, Playground Music Norway) Moderator: Guttorm Andreasen (journalist, musikkommentator, programleder m.m.)

Tid og sted: Debatten var del av musikkfestivalen Bylarm i Oslo, og fant sted på Pokalen på Vulkan, torsdag 27. februar 2020 kl. 11:00-11:50 Antall publikummere: 70

Debatten ble tatt opp og lagt ut som podkast på Ballades sider, under vignetten Ballade radio:

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.