BLA Bokvennen Litterær Avis

Rasisme i litteraturbransjen
Tirsdag 11. august 2020 arrangerte Bokvennen Litterær Avis en panelsamtale på bransjefestivalen God natt, Oslo. Samtalens sentrale spørsmål var: Er norsk litteraturbransje rasistisk? Med dette som utgangspunkt ledet Jonas Hansen Meyer, redaksjonsråd i BLA, et panel bestående av forfatter Camara Lundestad Joof, forfatter og forsker Kristina Leganger Iversen, lektor og samfunnsdebattant Mohamed Abdi og postdoktor i litteratur Louisa Olufsen Layne. Samtalen tok for seg spørsmål om strukturell rasisme i bokbransjen, samt hvilke grep og tiltak som kan gjøres for å skape endring.

Blant de sentrale elementene panelet kom fram til, var forlagenes og litteraturbransjens overordnede ansvar for å forsøke å nå ut, såkalt «outreach». I stedet for å vente på at endring skal skje, er bransjen selv nødt til å iverksette endringer. Det engelske forlaget Penguin Random House ble trukket fram som en pioner på feltet, og et eksempel til etterfølgelse. Samtalen foregikk om bord på en båt utenfor festivalområdet. Lokalet var fullt – anslagsvis 40 mennesker, gitt smittevernshensyn. Samtalen ble tatt opp, og har siden blitt lagt ut som en episode av Bokvennen Litterær Avis’ egen podkast, BLA-podden.

Episoden kan høres her: https://soundcloud.com/blapodden/episode-18-rasisme-i-litteraturbransjen-med-legangeriversen-layne-abdi-og-lundestad-joof

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.