BLA Bokvennen Litterær Avis

Rasisme i litteraturbransjen
Tirsdag 11. august 2020 arrangerte Bokvennen Litterær Avis en panelsamtale på bransjefestivalen God natt, Oslo. Samtalens sentrale spørsmål var: Er norsk litteraturbransje rasistisk? Med dette som utgangspunkt ledet Jonas Hansen Meyer, redaksjonsråd i BLA, et panel bestående av forfatter Camara Lundestad Joof, forfatter og forsker Kristina Leganger Iversen, lektor og samfunnsdebattant Mohamed Abdi og postdoktor i litteratur Louisa Olufsen Layne. Samtalen tok for seg spørsmål om strukturell rasisme i bokbransjen, samt hvilke grep og tiltak som kan gjøres for å skape endring.

Blant de sentrale elementene panelet kom fram til, var forlagenes og litteraturbransjens overordnede ansvar for å forsøke å nå ut, såkalt «outreach». I stedet for å vente på at endring skal skje, er bransjen selv nødt til å iverksette endringer. Det engelske forlaget Penguin Random House ble trukket fram som en pioner på feltet, og et eksempel til etterfølgelse. Samtalen foregikk om bord på en båt utenfor festivalområdet. Lokalet var fullt – anslagsvis 40 mennesker, gitt smittevernshensyn. Samtalen ble tatt opp, og har siden blitt lagt ut som en episode av Bokvennen Litterær Avis’ egen podkast, BLA-podden.

Episoden kan høres her: https://soundcloud.com/blapodden/episode-18-rasisme-i-litteraturbransjen-med-legangeriversen-layne-abdi-og-lundestad-joof

Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.