Røyst

Panelsamtale og Slippfest for Røyst #12 "Staten"

I anledning slippet av det tolvte nummeret av Tidsskriftet Røyst, «Staten», ble det arrangert en slippfest for å feire utgivelsen. Nummeret består av tekster fra en lang rekke dyktige skribenter, som skriver om alt fra det norske kartverket og statens forhold til testing av førerløse fremkomstmidler, til skillet mellom by og bygd i Norge og Karl Marx. Festen fant sted på Muskedunder i Bergen, og ble arrangert i samarbeid med NTL Ung, fagforeningen for unge og studenter.

På programmet stod trubadur Helene Nilsen, som fremførte viser om blant annet forholdet mellom staten og livet, mellom staten og kvinnen, og det alltid like populære temaet «kjærlighet», og en panelsamtale mellom ansvarlig redaktør for «Staten», Tarjei Ellingsen Røsvoll, leder av NTL Ung Lone Lunemann Jørgensen, og forfatter Oscar Dybedahl. Panelsamtalen hadde et bredt spenn. Det ble diskutert saker som den sittende regjeringens kuttpolitikk for statlig sektor, og fagbevegelsens prinsipper og strategier for, og rolle i, forvaltning av statsapparatet. Samtalepartnerne diskuterte også den sosialistiske bevegelsens forhold til staten, om både mulighetene og begrensningene som ligger i staten som redskap for byggingen av et sosialistiske samfunn, innenfor rammene av både nasjonal og internasjonal kapitalisme. Det ble åpnet for spørsmål fra salen, hvilket ledet til diskusjoner om kommunepolitikk, EØS-avtalen, og kapitalflukt- og streik.

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.