Tidligere arrangementer

Kunstkritikk feirer tiårsjubileum, og inviterer til et foredrag med den britiske filosofen Peter Osborne.

Med utgangspunkt i sin bestselger «Anywhere or Not at All: Philosophy of Contemporary Art» (Verso, 2013), vil Osborne presentere en nylesning av samtidskunstens filosofi.

Filmtidsskriftet Z slipper sitt nye nummer om nerdefilm!

Samtidig markeres tidsskriftets 30-årsjubileum.
Det blir velkomstdrink, snacks, filmquiz med flotte premier og DJ.

Finnes kulturen om språket er blitt borte, eller dør kulturen når språket dør? Språk endrer seg, språk dør ut, – og språk revitaliseres. Språk er ofte symbol på frigjøring og selvstendighet – og nasjonalisme. Men kan kultur revitaliseres når språket forsvinner?

I anledning Språkåret 2013 stiller vi spørsmål rundt språkdød vs levende kultur under debatten ”Hvem er vi, om språket dør?” på Tromsø bibliotek og byarkiv den 4. oktober 2013 (kl 16.00-17.00). Nordnorsk Magasin står som ansvarlig for debatten som vil foregå under Ordkalotten – Tromsø internasjonale litteraturfestival.

Hva slags ansvar har forfattere i samfunnsdebatten? Hva slags status bør deres ytringer ha i offentligheten?

Onsdag 28. august kl. 19.00 i Amalie Skram, Litteraturhuset i Oslo

Asylmottak i Norge – nedverdigende, dehumaniserende og farlig for kvinner

I Afghanistan sto Khalida Popal i spissen for jentene som kjempet for retten til å drive med idrett. Som kaptein på det aller første landslaget i fotball for kvinner ble hun truet på livet og søkte beskyttelse i Norge. Her opplevde hun å bli trakassert og behandlet som en kriminell på asylmottakene. I det nye nummeret av Samtiden tar hun et kraftfullt oppgjør med behandlingen av asylsøkere.

Anders Sømme Hammer og Khalida Popal i samtale med Lena Lindgren

Gratis. Åpent for alle

Tid: 27. aug. 2013 15:00 - 16:00
Sted: Foajeen på Domus Theologica, Blindernveien 9, 0371 OSLO

St.Sunniva, tidsskriftet for Norsk Kvinnelig Teologforening, og prosjektgruppen «Kjønn og Kirke i 100 år» ved Det teologiske fakultet har samarbeidet om et spesialnummer i anledning stemmerettsjubileet. Nummeret lanseres i forbindelse med det årlige Aasta Hansteen-seminaret på Det teologiske fakultet.

Slippfest for temanummer om Sorg. Hvordan kan vi bidra til den kollektive samtalen om temaet sorg?

Utflukt presenterer sitt første nummer for året som omhandler temaet sorg. Nye stemmer bidrar til den kollektive og utforskende samtalen om sorg, og leser sine bidrag på slippfesten mens bandet Brokeland Bullets står for musikken

Tirsdag 18.juni,  Sound of Mu, Oslo

Hva kjennetegner utviklingen i Russland ett år ut i Putins tredje presidentperiode? Tidsskriftet Nordisk Østforum inviterer til debatt.

Tidsskriftet Mot Rusgift, i samarbeid med Norsk Tidsskriftforening,  inviterer til paneldebatt om narkotikapolitikk.

Har Norge en vellykket eller mislykket narkotikapolitikk? Hva kan vi lære av Portugal? Fordeler og ulemper ved en fortsatt restriktiv narkotikapolitikk. Fordeler og ulemper ved en legalisering.

I forbindelse med utgivelsen av Arrs dobbeltnummer om Cuba, har Arr invitert Desiderio Navarro, kubansk oversetter og tidsskriftredaktør, til Norge. Onsdag 29. mai skal han snakke på Litteraturfestivalen om samfunnskritikk og den intellektuelles rolle på Cuba. Navarro stiller også på Arrs lansering på Litteraturhuset i Oslo onsdag 5. juni.

Møt opp på Galleri Zink på Lillehammer onsdag 29. mai kl. 17.

Under tittelen "Periodical transfers: The Journals of the 18th century as agents of change" inviterer vi til internasjonale konferanse om 1700-tallstidsskriftenes transnasjonale karakter, 12.-14. juni 2013 på Bogstad gård.

Velkommen til prisutdeling av STEMMER-prisen og åpent redaksjonsmøte lørdag 27. april kl. 17.00 – 19.00 på Litteraturhuset i Oslo, Nedjma 3. etasje

Ny utgave av NUMER, tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst, feires med slippfest og forfattermøte i Tegnerforbundet, Rådhusgata 17,  torsdag 14. Mars kl. 18.

Einar Økland forteller om Norske malebøker – en glemt del av norsk kunsthistorie – i samtale med forfatter og illustratør Rune Johan Andersson.

Forfriskninger.

Anledning til å kjøpe NUMER til spesialpris, Einar Øklands bok selges på stedet.

Velkommen!

FORTID, historiestudentene ved UiO sitt fagtidsskrift, markerer de 100 årene som er gått siden norske kvinner fikk stemmerett, også i det nye nummeret: ”Kvinner i hundre”.

Dag og tid: Tirsdag 29. januar kl. 18 i sal Kverneland på Litteraturhuset.

Bøygen litterært tidsskrift arrangerer dagseminar lørdag 12. januar i Kværnlandsalen på Litteraturhuset. Seminaret varer fra 10.00 til 15.30. Seminaret er gratis, og de som er påmeldt innen 7. januar får lunsj inkludert i seminaret.

Seminaret er åpent for alle, men kommer først og fremst til å handle om det litterære tidsskriftet Bøygen. Vi går inn i Bøygens 25. år, og vi gjør det med en seminar om hvordan vi kan bli bedre. Hva er Bøygen, og hvordan skal vi utvikle oss videre i jubileumsåret? Vi får besøk av flinke foredragsholdere som skal inspirere og hjelpe oss på veien. Andre som driver tidsskrifter eller blogg og ønsker å arbeide med å utvikle seg på nett, reflektere over egen identitet eller måten de følger opp forfattere på vil også ha utbytte av seminaret og er hjertelig velkomne.

ENO&FETT inviterer til debatt i samarbeid med Norsk tidsskriftsforening.

Enkelte musikere velger å utbrodere sitt følelsesliv gjennom musikken. Andre unngår dette, men flerrer til gjengjeld sjelen åpen på Twitter. Noen velger et forskjønnende språk når de skriver låter, mens andre synes obskøniteter gir den beste poesien.

Vi lanserer vårt nye temanummer om arabisk litteratur og oversettelse på Tronsmo bokhandel, tirsdag 4. desember fra kl. 16.30 til 17.30.

Gunvor Mejdell, professor i arabisk litteratur ved Universitetet i Oslo, snakker om kulturelle og språklige utfordringer i oversettelse av arabisk litteratur. Vi leser også opp korte noveller som for første gang er oversatt til norsk i dette nummeret av Babylon.

Tidsskriftforeningen, Fett og Minerva arrangerer:

Likestilt og kjønnsdelt

Norge er et av verdens mest likestilte land, med et av verdens mest kjønnsdelte arbeidsmarkeder. Kvinnene har kommet ut i arbeidslivet, men vi har et skjevere, mer deltidsarbeidende og sykere arbeidsliv for kvinner enn noen gang før. Må det mer aktiv politikk til? Eller er det på tide å akseptere at likestilte kvinner fortsatt velger tradisjonelt?

Z Filmtidsskrift nr 4-2012: Digitalisering

Sleppefest torsdag 22.11 kl 19.00 på Liebling, Øvrefoss 4, Grünerløkka

Temaet for nummeret er digitalfilm, eller rettare: overgangen frå analog til digitalfilm. I løpet av dei siste ti åra har fleire og fleire deler av norsk filmindustri blitt digitalisert. No er det knapt analog film igjen, i noko ledd. Nummeret tek opp dette gjennom intervju med alt frå regissørar, fotografar, distributørar og kinomaskinistar. Til slutt ender ein opp hjå Nasjonalbiblioteket og eit innblikk i korleis arkivarbeidet har endra seg.

Det vil bli synt analog film, tonesett på direkten av Andreas Paleologos.

Vel møtt!

Arr inviterer til debatt om den gåtefulle smerten. Torsdag 15. november kl. 1900 i Kjelleren på Litteraturhuset.

Hvordan møter vi motgang og ubehag i dag? Er sorg sykdom eller ikke? Blir noens smerte tatt mer på alvor enn andres?

Skal vi tro Statistisk Sentralbyrå har vi aldri hatt så mye smerter som nå. Og i Norge – verdens beste land å bo i – har folk mer smerter enn i noe annet land. Etter depresjon kommer  muskel- og skjelettlidelser øverst blant årsaker til sykefravær. Kronisk smerte rammer rundt 30 prosent av den voksne befolkningen, og er den viktigste årsaken til langtidsfravær og uførhet.

Slike påstander dominerer diskusjonen om smerte i dag. Den handler om helse, økonomi og politikk, og her er medisinerne smertens viktigste eksperter. Smerten er som mye annet blitt medikalisert.

Men smerte som sykdom er bare en av mange mulige fortolkninger. For hva smerte er, og hvordan den gis mening er historisk betinget.

Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.