Fører demokrati til menneskelig velferd?

Demokratiprogrammet, UiO, i samarbeid med Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til frokostseminar 26.februar. Rothsteins innledning er basert på en artikkel i Nytt Norsk Tidsskrift nr. 1/2015.

Nyere forskning viser svak, ingen eller til og med negativ sammenheng mellom demokrati og velferdsnivå. Hvis det er menneskelig velferd vi er opptatt av, tyder en del på at godt styresett og kvaliteter ved offentlig forvaltning er viktigere enn demokrati og rettsstat. Hvor sikre er disse funnene? Og hva betyr de?

Bo Rothstein, August Röhss professor i statsvitenskap og leder av Quality of Government-instituttet ved Universitetet i Gøteborg, innleder til debatt om demokrati og demokratiforskningens relevans.

Kommentatorer er:
 Carl Henrik Knutsen, professor i statsvitenskap (UiO)
 Gaute Torsvik, professor i økonomi (UiO)
 Mona Ringvej, historiker og redaktør

Tid: 26. februar 8.15-10
 Sted: Universitetet i Oslo, Eilert Sundts hus, auditorium 7

Det vil bli servert frokost under arrangementet.

Arrangører er Demokratiprogrammet, UiO, i samarbeid med Nytt Norsk Tidsskrift.

Rothsteins innledning er basert på artikkelen «Menneskelig velferd og statsvitenskapens tapte relevans» i Nytt Norsk Tidsskrift nr. 1/2015 som lanseres på arrangementet.

Les mer og meld deg på her

For ytterligere informasjon og bestilling av anmeldereksemplar:
 Ta kontakt med Andreas Carlsson (redaksjonssekretær i Nytt Norsk Tidsskrift), andreas.carlsson@universitetsforlaget.no , 922 85 764

Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.