Frilansinitiativet inviterer til Frilanskonferansen!

Meningsytringer fra frie stemmer er under press. Frilansere har stadig vanskeligere arbeidsforhold. Regjeringen vil kutte i mediestøtten. De fleste mediefrilansere jobber allerede for lave honorarer, en utvikling som også truer de fast ansatte i mediene. Forskningen på frilansere er svært begrenset.

Hvordan kan vi opprettholde et kompetent og mangfoldig korps av profesjonelle frilansere, og sikre frie og samfunnskritiske ytringer i norsk offentlighet?

Frilansinitiativet har invitert politikere, redaktører, forskere og frilansere til å belyse situasjonen. Hvilke strategier finnes for veien videre?

Blant deltakerne på konferansen er Åsa Linderborg (forfatter og kulturredaktør), Kristian Meisingset (frilansskribent og samfunnsdebattant), Birgit Røe Mathisen (forsker ved universitetet i Nordland), Torry Pedersen (sjefredaktør i VG), Anne Schäffer (tidsskriftsredaktør og kunst- og litteraturkritiker), Nina Moi Edvardsen (organisasjonsdirektør i Schibsted Norge), Lars Aarønes (frilansjournalist og redaktør i =Oslo) og Åshild Eidem (frilansjournalist).

Frilansinitiativet er et samarbeid mellom Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk kritikerlag, Frilansjournalistene/NJ, Den norske Forfatterforening og Norsk Oversetterforening.

Konferansen er støttet av NFF og Fritt Ord

Konferansen er gratis, men har begrenset antall plasser. Påmelding er derfor bindende. Påmelding innen 21. november https://frilansinitiativet.wufoo.com/forms/pamelding-til-frilanskonferansen/

28. november 9.00-16.00
Uranienborgveien 2, Oslo

Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.