Frilansinitiativet inviterer til Frilanskonferansen!

Meningsytringer fra frie stemmer er under press. Frilansere har stadig vanskeligere arbeidsforhold. Regjeringen vil kutte i mediestøtten. De fleste mediefrilansere jobber allerede for lave honorarer, en utvikling som også truer de fast ansatte i mediene. Forskningen på frilansere er svært begrenset.

Hvordan kan vi opprettholde et kompetent og mangfoldig korps av profesjonelle frilansere, og sikre frie og samfunnskritiske ytringer i norsk offentlighet?

Frilansinitiativet har invitert politikere, redaktører, forskere og frilansere til å belyse situasjonen. Hvilke strategier finnes for veien videre?

Blant deltakerne på konferansen er Åsa Linderborg (forfatter og kulturredaktør), Kristian Meisingset (frilansskribent og samfunnsdebattant), Birgit Røe Mathisen (forsker ved universitetet i Nordland), Torry Pedersen (sjefredaktør i VG), Anne Schäffer (tidsskriftsredaktør og kunst- og litteraturkritiker), Nina Moi Edvardsen (organisasjonsdirektør i Schibsted Norge), Lars Aarønes (frilansjournalist og redaktør i =Oslo) og Åshild Eidem (frilansjournalist).

Frilansinitiativet er et samarbeid mellom Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk kritikerlag, Frilansjournalistene/NJ, Den norske Forfatterforening og Norsk Oversetterforening.

Konferansen er støttet av NFF og Fritt Ord

Konferansen er gratis, men har begrenset antall plasser. Påmelding er derfor bindende. Påmelding innen 21. november https://frilansinitiativet.wufoo.com/forms/pamelding-til-frilanskonferansen/

28. november 9.00-16.00
Uranienborgveien 2, Oslo

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.