Hvem er vi, om språket dør?

Finnes kulturen om språket er blitt borte, eller dør kulturen når språket dør? Språk endrer seg, språk dør ut, – og språk revitaliseres. Språk er ofte symbol på frigjøring og selvstendighet – og nasjonalisme. Men kan kultur revitaliseres når språket forsvinner?

I anledning Språkåret 2013 stiller vi spørsmål rundt språkdød vs levende kultur under debatten ”Hvem er vi, om språket dør?” på Tromsø bibliotek og byarkiv den 4. oktober 2013 (kl 16.00-17.00). Nordnorsk Magasin står som ansvarlig for debatten som vil foregå under Ordkalotten – Tromsø internasjonale litteraturfestival.

I debattpanelet finner vi Trond Trosterud, professor i språkvitenskap og forfatteren Sigbjørn Skåden. Debatten ledes av Kaisa Maliniemi, prosjektleder ved Kvensk institutt i Børselv. Arrangementet er et samarbeid mellom Nordnorsk Magasin Ordkalotten/Tromsø bibliotek.

Arrangementet er støttet av Norsk Tidsskriftforening, Norsk Kulturråde og Fritt Ord.

Barn og Covid-19: Foreldres spagat i pandemien – og alle valg som har blitt tatt og skal bli tatt – er temaet som rommer forsiden i nyeste utgave av Tidsskriftet. Skal man holde barnet hjemme? Må vi teste nå? Og skal 12-åringen få vaksine?

Ønsker du kursinfo fra Tidsskriftforeningen?

Da kan du registrere deg her og få tilsendt informasjon om alle kurs vi arrangerer.

Fikk du ikke med deg alt? Se Tidsskriftdagen på Youtube!

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.