Hvorfor avholde valg i autoritære stater?

Nordisk Østforum feirer ny årgang med ny design og inviterer til lanseringsseminar med paneldebatt på Litteraturhuset 7. mai klokken 19.00–20.30.

Hva er poenget med å avholde valg når utfallet er gitt på forhånd? Og hvorfor ser opposisjonen seg tjent med å stille? Slike spørsmål er aktuelle for mange land i dag, deriblant Aserbajdsjan, Russland og Kasakhstan, hvor president Nazarbayev i april ble gjenvalgt med 97,7 % av stemmene.

Med utgangspunkt i Sofie Bedfords ferske artikkel «Val för att bevara status quo: elektoral autokrati och stabilitet i Azerbajdzjan», vil vi diskutere valg i autoritære stater og dynamikken som oppstår mellom myndigheter og opposisjon i en slik politisk kontekst.

Panel:

Sofie Bedford (Uppsala universitet)
Geir Flikke (Universitetet i Oslo)
Håvard Mokleiv Nygård (Institutt for fredsforskning, PRIO)

Arrangører: Nordisk Østforum, Tidsskriftsforeningen, Universitetsforlaget og Norsk utenrikspolitisk institutt (NUPI).

Tid: Torsdag 7. mai klokken 19.00–20.30
Sted: Nedjma, Litteraturhuset

Påmelding på www.nupi.no

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.