Velkommen til Tidsskriftdagen 2016

I år handler det mye om tekster i tidsskriftene. Hva er en god tekst? Hva skal til for å komme på trykk? Hva er et godt tidsskrift-intervju? Vi inviterer skribenter, redaktører og lesere til Tidsskriftdagen 2016 - årets sjanse til å treffe skribenter og tidsskriftfolk!

Tid og sted: Fredag 11. november kl. 13.00 på Litteraturhuset i Oslo

Program:

13.00   Velkommen v/leder i Norsk tidsskriftforening, Bente Riise

Det gode tidsskrift-intervjuet v/Alf van der Hagen
”Norges beste litterære intervjuer” ble Alf van der Hagen kalt etter de store samtalebøkene med Dag Solstad (2013) og Kjell Askildsen (2014). Men van der Hagen har også publisert en rekke intervjuer i mellomlange formater, og til oss kommer han med gode råd og tips om det gode tidsskriftintervjuet.

14.00    Årets tidsskrift FANFARE: Slik gjorde vi det! Nyskapende, originalt og med stil: Tidsskriftet som diskuterer kultur på en annerledes måte

14.30  og 17.00 Hvordan søke støtte til gode prosjekter? Fritt Ord og Kulturrådet svarer.

15.00   Redaktørene snakker ut: Hva er en god tekst? Hva skal til for å komme på trykk? Sindre Hovdenakk, Prosa, Astrid Renland, Rus & Samfunn, Christian Kjelstrup, Samtiden, Ellen Engelstad, Manifest og Truls Petersen, ARR.

16.00   Debatt: Europeisk politikk, populisme og bevegelser på kontinentet v/Manifest tidsskrift

17.00   Tidsskriftet STEMMER har prisutdeling i årets tekstkonkurranse om Uro, lanserer jubileumsnummeret Stemmer i periferien og feirer at STEMMER er ti år.

18.00   Fest for tidsskrift-skribenter, redaktører og (gode) lesere i Kverneland, 2. etg.

Arrangementet er åpent for alle. Meld deg på nå!

Vi oppdaterer programmet fortløpende på nettsiden og Facebook.

Arr: Norsk tidsskriftforening med støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord, Norsk Journalistlag og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening

Påmelding her.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!