Tidligere arrangementer

Tidsskriftet Mot Rusgift, i samarbeid med Norsk Tidsskriftforening,  inviterer til paneldebatt om narkotikapolitikk.

Har Norge en vellykket eller mislykket narkotikapolitikk? Hva kan vi lære av Portugal? Fordeler og ulemper ved en fortsatt restriktiv narkotikapolitikk. Fordeler og ulemper ved en legalisering.

Tid: 20. april kl 15.30-17.30 (fingermat fra kl 15.00 – 15.30)
Sted: Kverneland, 2.etg Litteraturhuset

The welfare of knowledge societies depends on the free flow of ideas. Technological development has opened up fantastic new opportunities for making art, literature, research and other forms of cultural heritage widely accessible. But this brave new world is full of challenges. Digital super libraries Europeana and the Digital Public Library of America are finally catching up with private endeavours such as Google Books. But what about copyright issues? And is digitization really the answer to everything?

Tid: 1. mars kl 11:00–16.30
Sted: Litteraturhuset, Kjelleren.

Inngangspenger: 100 kroner/50 kroner

Arr fyller 25 år i 2014, og vil i et eget jubileumsnummer ta for seg ulike forestillinger om akademikernes samfunnsansvar. I den anledning arrangerer Arr en paneldebatt på Litteraturhuset 19. mars i Kjelleren, Litteraturhuset, Oslo, kl 19.00

I forbindelse med utgivelsen av Arrs dobbeltnummer om Cuba, har Arr invitert Desiderio Navarro, kubansk oversetter og tidsskriftredaktør, til Norge. Onsdag 29. mai skal han snakke på Litteraturfestivalen om samfunnskritikk og den intellektuelles rolle på Cuba. Navarro stiller også på Arrs lansering på Litteraturhuset i Oslo onsdag 5. juni.

Møt opp på Galleri Zink på Lillehammer onsdag 29. mai kl. 17.

Kan forskere forutse fremtiden?

Onsdag 11. januar kl. 19.00 - Litteraturhuset i Oslo (kjelleren)

Arr fyller 25 år i 2014, og vil i et eget jubileumsnummer ta for seg ulike forestillinger om akademikernes samfunnsansvar. I den anledning arrangerer Arr et seminar på Blindern 20. mars, møte og konferanserom 1224, Niels Treschows hus, 12. etg. Blindern

Vi lanserer vårt nye temanummer om arabisk litteratur og oversettelse på Tronsmo bokhandel, tirsdag 4. desember fra kl. 16.30 til 17.30.

Gunvor Mejdell, professor i arabisk litteratur ved Universitetet i Oslo, snakker om kulturelle og språklige utfordringer i oversettelse av arabisk litteratur. Vi leser også opp korte noveller som for første gang er oversatt til norsk i dette nummeret av Babylon.

Bøygen litterært tidsskrift arrangerer dagseminar lørdag 12. januar i Kværnlandsalen på Litteraturhuset. Seminaret varer fra 10.00 til 15.30. Seminaret er gratis, og de som er påmeldt innen 7. januar får lunsj inkludert i seminaret.

Seminaret er åpent for alle, men kommer først og fremst til å handle om det litterære tidsskriftet Bøygen. Vi går inn i Bøygens 25. år, og vi gjør det med en seminar om hvordan vi kan bli bedre. Hva er Bøygen, og hvordan skal vi utvikle oss videre i jubileumsåret? Vi får besøk av flinke foredragsholdere som skal inspirere og hjelpe oss på veien. Andre som driver tidsskrifter eller blogg og ønsker å arbeide med å utvikle seg på nett, reflektere over egen identitet eller måten de følger opp forfattere på vil også ha utbytte av seminaret og er hjertelig velkomne.

Invitasjon til Minervaslipp og 90-årsjubileum! Onsdag 3. desember feirer Minerva vår 90. årgang. Samtidig inviterer vi til Minervaslipp av neste utgave (4-2014) og til debatt om temaet for utgavens temaseksjon: Ulikhet.

Filmtidsskriftet Z slipper sitt nye nummer om nerdefilm!

Samtidig markeres tidsskriftets 30-årsjubileum.
Det blir velkomstdrink, snacks, filmquiz med flotte premier og DJ.

FORTID, historiestudentene ved UiO sitt fagtidsskrift, markerer de 100 årene som er gått siden norske kvinner fikk stemmerett, også i det nye nummeret: ”Kvinner i hundre”.

Dag og tid: Tirsdag 29. januar kl. 18 i sal Kverneland på Litteraturhuset.

Meningsytringer fra frie stemmer er under press. Frilansere har stadig vanskeligere arbeidsforhold. Regjeringen vil kutte i mediestøtten. De fleste mediefrilansere jobber allerede for lave honorarer, en utvikling som også truer de fast ansatte i mediene. Forskningen på frilansere er svært begrenset.

Demokratiprogrammet, UiO, i samarbeid med Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til frokostseminar 26.februar. Rothsteins innledning er basert på en artikkel i Nytt Norsk Tidsskrift nr. 1/2015.

Filmseminar 2014 - Filmens hus, 4. og 5. oktober.

Hva er best, tv eller kino?

Filmklubbforbundet i samarbeid med Z filmtidsskrift, IMK ved UiO og Norsk filmkritikerlag

Klimaendringene: Menneskehetens største utfordring. Er det mulig å løse disse innenfor rammene av kapitalismen. Hvilke og hvordan?

Arr inviterer til debatt om den gåtefulle smerten. Torsdag 15. november kl. 1900 i Kjelleren på Litteraturhuset.

Hvordan møter vi motgang og ubehag i dag? Er sorg sykdom eller ikke? Blir noens smerte tatt mer på alvor enn andres?

Skal vi tro Statistisk Sentralbyrå har vi aldri hatt så mye smerter som nå. Og i Norge – verdens beste land å bo i – har folk mer smerter enn i noe annet land. Etter depresjon kommer  muskel- og skjelettlidelser øverst blant årsaker til sykefravær. Kronisk smerte rammer rundt 30 prosent av den voksne befolkningen, og er den viktigste årsaken til langtidsfravær og uførhet.

Slike påstander dominerer diskusjonen om smerte i dag. Den handler om helse, økonomi og politikk, og her er medisinerne smertens viktigste eksperter. Smerten er som mye annet blitt medikalisert.

Men smerte som sykdom er bare en av mange mulige fortolkninger. For hva smerte er, og hvordan den gis mening er historisk betinget.

Finnes kulturen om språket er blitt borte, eller dør kulturen når språket dør? Språk endrer seg, språk dør ut, – og språk revitaliseres. Språk er ofte symbol på frigjøring og selvstendighet – og nasjonalisme. Men kan kultur revitaliseres når språket forsvinner?

I anledning Språkåret 2013 stiller vi spørsmål rundt språkdød vs levende kultur under debatten ”Hvem er vi, om språket dør?” på Tromsø bibliotek og byarkiv den 4. oktober 2013 (kl 16.00-17.00). Nordnorsk Magasin står som ansvarlig for debatten som vil foregå under Ordkalotten – Tromsø internasjonale litteraturfestival.

ENO&FETT inviterer til debatt i samarbeid med Norsk tidsskriftsforening.

Enkelte musikere velger å utbrodere sitt følelsesliv gjennom musikken. Andre unngår dette, men flerrer til gjengjeld sjelen åpen på Twitter. Noen velger et forskjønnende språk når de skriver låter, mens andre synes obskøniteter gir den beste poesien.

Siste nummer av Albertine, Sexarbeid og migrasjon, er nå tilgjengelig.

Nyheter fra Eurozine