Game of Screens. Cinefili vs. Telefili

Filmseminar 2014 - Filmens hus, 4. og 5. oktober.

Hva er best, tv eller kino?

Filmklubbforbundet i samarbeid med Z filmtidsskrift, IMK ved UiO og Norsk filmkritikerlag

Har tv-seriene tatt over for den tradisjonelle filmen? Har de cinefile blitt telefile? De nye tv-seriene puster filmmediet i nakken. På filmseminaret ser vi på forholdet mellom tv-serier og kinofilm - og ser på de fortellingene som fortsatt krever et stort lerret.

Filmvisninger, foredrag og kåserier. Enkel lunsj begge dagene. Pris 400 kr (350 kroner for filmklubb- og cinematekmedlemmer)

Fra innholdet:

Marijke de Valck: Cinephilia in a Globalized World | Kim Akass om morsrollen i Game of Thrones | Anne Jerslev: David Lynch sin digitale verden | Gry Rustad: Cinefili vs. telefili - de nye tv-connaisseurene | Jon Inge Faldalen om Roy Andersson | Helene Eggen om Tsai Ming-Liang | Aksel Kielland: Film vs TV?

Filmer:

Zombie – The Resurrection of Tim Zom (Billy Pols, 2014) | Hullet  (Tsai Ming-Liang, 1998) | Sanger fra andre etasje (Roy Andersson, 2000)

Innlederne:

MARIJKE DE VALCK: Associate Professor ved Universitetet i Amsterdam, og har blant annet skrevet og bidratt til bøkene Film Festivals: From European Geopolitics to Global Cinephilia (2009) og Cinephilia: Movies, Love and Memory (red, 2014)

KIM AKASS: Foreleser om film og TV ved University of Hertfordshire i England. Sammen med Janet McCabe har Akass har gitt ut en rekke bøker om de nye kvalitets-tv-seriene, blant annet om kvinneroller på film og i HBO-serier og fremstillinger av morsroller i populærkultur.

GRY RUSTAD: Leverte i vår sin doktoravhandling om telefili, med vekt på seriene Mad Men, The Wire, Luck og Treme.

ANNE JERSLEV: Professor ved Københavns Universitet med David Lynch som et av sine spesial- og favorittemner, som hun også har skrevet bøker og artikler om. Aktuell i år med boka Impure Cinema. Intermedial and Intercultural Approaches to Film.

JON INGE FALDALEN: Universitetslektor ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO, som skrev sin mastergrad om Roy Andersson.

AKSEL KIELLAND: Medieviter og filmkritiker i Bergens Tidende. Skriver for blant annet Klassekampen, Morgenbladet, Natt & Dag og Z filmtidsskrift

HELENE EGGEN: Medieviter og videojournalist. Skrev masteroppgave om Tsai Ming-Liang.

Praktisk informasjon

Sted: Tancred i Filmens hus, Dronningens gate 16

Helgen 4. – 5. oktober 2014 |

Lørdag 10.00 - 19.00 og søndag kl. 10.00 – 17.00,

Seminaret er åpent for alle.

Deltageravgift (inkl. lunsj) 400 kroner (For filmklubb- og cinematekmedlemmer er prisen 350 kroner).

e-post: atlei@filmklubb.no

Filmklubbforbundet (NFK), Dronningens gt. 16, 0152 Oslo, telefon 22474683

web: www.filmklubb.no

Seminaravgiften betales til NFKs kontonummer 5001.05.95840,(etter påmelding og mottatt bekreftelse på denne) og merkes med "Game of Screens" samt deltagerens navn og fødselsdato. Påmeldingen er bindende.

Arr.: Filmklubbforbundet (NFK) i samarbeid med, Z filmtidsskrift, Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo og Norsk filmkritikerlag.

Seminaret er støttet av Film & Kino

Fosse og klima, treningstips og regionreform: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med forfattaren Jon Fosse og temaartiklar om han. Vidare er det tekstar om vindmøller og regionreform. Og korleis er det å vere ein økonomisk noldus? Er det behov for ei revitalisering av skjønnlitteraturen i norskfaget, og korleis er det når sorga aldri slepper taket?

Nyheter fra Eurozine