Hvem er vi, om språket dør?

Finnes kulturen om språket er blitt borte, eller dør kulturen når språket dør? Språk endrer seg, språk dør ut, – og språk revitaliseres. Språk er ofte symbol på frigjøring og selvstendighet – og nasjonalisme. Men kan kultur revitaliseres når språket forsvinner?

I anledning Språkåret 2013 stiller vi spørsmål rundt språkdød vs levende kultur under debatten ”Hvem er vi, om språket dør?” på Tromsø bibliotek og byarkiv den 4. oktober 2013 (kl 16.00-17.00). Nordnorsk Magasin står som ansvarlig for debatten som vil foregå under Ordkalotten – Tromsø internasjonale litteraturfestival.

I debattpanelet finner vi Trond Trosterud, professor i språkvitenskap og forfatteren Sigbjørn Skåden. Debatten ledes av Kaisa Maliniemi, prosjektleder ved Kvensk institutt i Børselv. Arrangementet er et samarbeid mellom Nordnorsk Magasin Ordkalotten/Tromsø bibliotek.

Arrangementet er støttet av Norsk Tidsskriftforening, Norsk Kulturråde og Fritt Ord.

Frå målarkunst til måtehald: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med kunstnar Håkon Gullvåg, tekstar om overkvalifisering, Jemen, klimaverstingar, folkekyrkja og amerikanorsk. Og mykje meir.

Nyheter fra Eurozine