Universitetsforlaget og Nytt Norsk Tidsskrift inviterer til debatt om Dag Solstad og forfatterrollen

Hva slags ansvar har forfattere i samfunnsdebatten? Hva slags status bør deres ytringer ha i offentligheten?

I “Dystopisk totalitarianisme” (NNT 3/ 2013) påpeker Oddgeir Osland at Dag Solstad i mange år har forsvart en form for totalitær tenkning. Samtidig er Solstad hyllet ikke bare som forfatter, men også som kritisk intellektuell. Hvorfor har Solstads ukritiske forhold til det autoritære møtt så liten motstand? Hva sier tilfellet Solstad om forholdet mellom litteratur og samfunnskritikk?

Innledning: Oddgeir Osland

Kommentarer:
Tom Egil Hverven, Øystein Sørensen, Inger Østenstad

Møteleder:
Tore Rem, redaksjonsmedlem i Nytt Norsk Tidsskrift

Tid og sted: Mandag 16. september kl. 19.00 på Litteraturhuset.

Fosse og klima, treningstips og regionreform: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med forfattaren Jon Fosse og temaartiklar om han. Vidare er det tekstar om vindmøller og regionreform. Og korleis er det å vere ein økonomisk noldus? Er det behov for ei revitalisering av skjønnlitteraturen i norskfaget, og korleis er det når sorga aldri slepper taket?

Nyheter fra Eurozine