Program Tidsskriftdagen

Vi ønsker alle velkommen til Tidsskriftdagen 2012. Vi byr på et spennende og variert program med aktuelle foredrag og debatter, utstillinger/stands, aktiviteter for barn og voksne og ikke minst et spennende møte med den norske tidsskriftfloraen.

PROGRAM

WERGELAND 12.00 - 12.15 Åpning v/Vigdis Moe Skarstein, Nasjonalbibliotekar

12.30 - 13.00 Prisutdeling Årets tidsskrift og Årets komet

13.00 - 13.30 Tidsskriftforedraget v/Carl Henrik Fredriksson, sjefredaktør i Eurozine

13.45 - 14.00 Presentasjon av norsk utgave av litteraturtidsskriftet GRANTA

Tidsskrifttorg/stands (13.30 – 16.30) Fanzineverksted, v/Compilation Teikneverkstad for barn, Norsk Barneblad v/teikneleiar Trond Rømo17.00 Slutt

AMALIE SKRAM 14.00 «Skrinet med det rare i" Eirik Helleve om Norsk Barneblad Boka om Norsk Barneblad gjennom 125 år, Skrinet med det rare i, er skriven av Eirik Helleve. Høyr han fortelje om oppturar og nedturar, om forfattarar, teiknarar og redaktørar gjennom skiftande og spennande tider. Norsk Barneblad er lese av tusenvis av ungar og for mange var og er det ein god ven. Bladet er eitt av dei eldste i verda.Arr. Norsk Barneblad

15.00 Hvor sexy er hjernen? Vi er seksuelle dyr, og må leve med kjønnsdrift fra vugge til grav, enten vi liker det eller ikke. Vi har utviklet kulturelle instrumenter for både å styre og spille på det seksuelle. Hvordan bidrar hjernen i dette spillet, fra ereksjon til forelskelse? Det er mange myter om sex. Kanskje er det slik at jo mer vi vet om det, jo lettere er det å forholde seg til det?

Foredrag ved Svend Davanger, professor i nevroanatomi ved UiO og redaktør i kulturtidsskriftet Dyade. Han forsker på endringsprosesser i hjernen og arbeider med et Dyade-nummer om "Sex på hjernen".Arr. Dyade

16.00 Russland i dag: Virtuell politikk og sosial mobilisering Russland har Europas største internettkonsum. Utviklingen av virtuelle sosiale nettverk, kombinert med fremveksten av en ny russisk middelklasse, har bidratt til den historisk unike mobiliseringen rundt de to siste valgene. Samtidig har Russlands politiske ledere en stadig mer aktiv tilstedeværelse på blogger, Facebook og Twitter. Vil den økte tilgangen til Internett gi innbyggerne mer ytringsfrihet eller vil den bli enda et politisk maktmiddel for russiske ledere? Arr. Nordisk Østforum

17.00 Hyllest til det skrevne ord Magasinet STEMMER inviterer til prisutdeling og lansering av STEMMER- prisen. Skuespiller Nina Andresen-Borud har skapt den multikunstneriske forestillingen ”Hyllest Til Det Skrevne Ord”, basert på tekster fra årets konkurranse om «Naturens stemmer».

STEMMER-prisen deles ut til årets to vinnere, og Karin Kvam og Maria Szacinski som leser sine tekster. Gratis, med påmelding på e-mail til unn-c@online.no Arr. Magasinet STEMMER

KVERNELAND 14.00-16.00 Layoutdoktor’n v/Geir Henriksen, Blæst design Få en gjennomgang av design og layout for ditt tidsskrift. Blæst design gir råd, tips og innspill til hvordan du kan få et mer profesjonelt og spennende utseende på ditt tidsskrift. Gratis!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern