Kurs og seminarer

Norsk Tidsskriftforening arrangerer en rekke små og store kurs og seminarer i løpet av året. Felles for alle er at de har relevante tema for drift av tidsskrift; redaksjonelt arbeid, økonomi, abonnementsarbeid, fotografering og bildebehandling m.m.

Våre faktaark er i stor grad basert på kurs og seminarer. De fungerer som korte bruksanvisninger for hvordan gjennomføre eller forholde seg til forskjellige arrangementer, oppgaver og andre ting redaktører og redaksjoner har bruk for. Disse faktaarkene finner du under fanen Faktaark.

De fleste kurs og seminarer er gratis for medlemmer. Hvis de ikke er gratis, får medlemmer svært god rabatt.

Vi har satt opp tre journalistikk-kurs for våre medlemmer, holdt av Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk. Temaene er: Fire ting du kan lære av journalister,  Slik redigerer du tekster,  Intervjuet som sjanger og metode.

Kursene holdes på Litteraturhuset i Kverneland fra kl. 16.00 -20.00. Servering av pizza på kontoret vårt fra 15.30. Gratis for medlemmer.

Eller: Hvordan redusere mannsandelen i norske tidsskrift.

Tid og sted: 17.10. kl. 17.00 – 19.00 (pizza fra kl. 16.30) på kontoret i 4. etg. på Litteraturhuset i Oslo

Det er viktig for meningsmangfoldet og demokratiet at kvinner og menn er like godt representerte som skribenter og redaktører i norske tidsskrifter. Hva kan gjøres for å få det til? Hva må til for å flere kvinner som artikkelforfattere og essayister? Hvordan går du fram? Gode eksempler og diskusjon.

Kursleder: Karianne Bjellås Gilje, tidligere redaktør i Universitetsforlaget og tidsskriftet PROSA, nå dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Friskere eldre? I det nye nummret av Tidsskriftet kan du lese om HUNT-deltagere som er blitt friskere enn før. For å kunne planlegge helse- og omsorgstjenestene er det viktig å få kunnskap om hva man kan forvente av behov både for medisinsk oppfølging og for praktisk bistand.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset