Kurs i teaterkritikk i Oslo, Bergen og på nett

Hvorfor skal vi anmelde teater? Og hvordan? Hva står på spill i anmeldelser av teater og scenekunst? Hvilke forventninger har man til en anmeldelse, og hvordan ser en god anmeldelse ut? I et kurs som strekker seg over tre samlinger ser vi nærmere på disse spørsmålene. Vi skal også diskutere hvordan mediet vi skriver i påvirker anmelderarbeidet.

Oslo, Litteraturhuset

7. september, kl. 17.00 – 20.00
v/Therese Bjørneboe

Hva forventes av en teaterkritikk? Hva bør en anmeldelse inneholde? Og hvordan finner man sin egen stemme? Vi ser på eksempler og diskuterer kritiske genre, stil og publikasjonsformer.

14. september, kl. 17.00 – 20.00
Hvordan skrive en anmeldelse?
v/Therese Bjørneboe og Anette Therese Pettersen

Er anmelderen avisas utsendte på teatret, eller teatrets utsendte i offentligheten? Hvem skriver man for? Vi diskuterer utfordringene ved å anmelde tverrestetiske og post-dramatiske former, dans, performance og billedkunst. Vi går også igjennom deltagerne egne tekster, og diskuterer pråk, stil og temperatur.

21. september, kl. 17.00 – 20.00
v/Therese Bjørneboe og Per-Christian Selmer-Anderssen

Den siste tiden har flere av de mest opphetede debattene om teater handlet om forholdet til en politisk virkelighet. Med utgangspunkt i stykket Ways of Seeing diskuterer vi etikk, integritet og kritikerens posisjon.

Pris: Kr 1500
Studentpris: Kr 500

Kurset må utsettes litt, ny påmelding vil bli mulig om ikke lenge.

Bergen, Litteraturhuset

19. oktober, kl. 17,00 - 20.00
v/Therese Bjørneboe)

Hva forventes av en teaterkritikk? Hva bør en anmeldelse inneholde? Vi ser på eksempler og diskuterer kritiske genre, stil og publikasjonsformer.

26. oktober, kl. 17.00 - 20.00
Hvordan skrive en anmeldelse?
v/Therese Bjørneboe og Knut Ove Arntzen

Er anmelderen redaksjonens utsendte på teatret, eller teatrets utsendte i offentligheten? Hvem skriver man for? Hvordan finner man sin egen stemme? Vi diskuterer med utgangspunkt i lesernes egne tekster, og ser på bl.a. språk, stil og temperatur.

2. november, kl. 17.00 - 20.00
v/Therese Bjørneboe og Charlotte Myrbråten

Den siste tiden har flere av de mest opphetede debattene om teater handlet om forholdet til en politisk virkelighet. Med utgangspunkt i stykket Sløserikommisjonen diskuterer vi etikk, integritet og kritikerens posisjon.

Pris: Kr 1500
Påmeldingsfrist 11.oktober

Påmelding til kurs i Bergen her

Nettkurs

9. november, kl. 17.00-20.00
v/Therese Bjørneboe

16. november, kl. 17.00-20.00
Hvordan påvirkes kritikken av mediet man skriver for?
v/Therese Bjørneboe og Jan Landro

Hva er forskjellen på å skrive kritikk for regionale og riksdekkende medier? Stilles det ulike krav til tekst, habilitet og rolle?

23. november, kl. 17.00-20.00
v/Therese Bjørneboe og Per-Christian Selmer-Andersen/Charlotte Myrbråten

Den siste tiden har flere av de mest opphetede debattene om teater handlet om forholdet til en politisk virkelighet. Med utgangspunkt i stykket Sløserikommisjonen/Ways of Seeing diskuterer vi etikk, integritet og kritikerens posisjon.

Pris: Kr1500
Zoom-lenke sendes før kursstart

Påmeldingsfrist 11. september

Påmelding til nettkurs her

Faglig ansvarlig og kursleder:

Therese Bjørneboe er kulturjournalist, kritiker og redaktør. Can. mag i Idéhistorie, UiO. Tidligere kulturredaktør i Klassekampen, og journalist og kritiker i en rekke aviser, bl.a. Klassekampen, Morgenbladet og Aftenposten. Har skrevet i ulike internasjonale teatertidsskrift. Tidl. komiémedlem i International Ibsen Award, Heddajuryen o.a. Redaktør for Norsk Shakespearetidsskrift siden 1998.

Øvrige bidragsytere:

Per Christian Selmer-Anderssen jobber som frilansjournalist, med scenekunst og utenriksstoff som spesialfelt. Han er teaterkritiker i Aftenposten, og har de siste  årene jobbet tett med krigen i Øst-Ukraina. Utdannet i journalistikk fra Nord Universitet, Hoogeschool Utrecht og Danmarks Journalisthøjskole i Århus. Høsten 2018 skrev han en av de første anmeldelsene av Ways of Seeing for Aftenposten.

Charlotte Myrbråten er utdannet teaterviter ved UIB, og skrev masteroppgave om feministisk teaterteori og praksis. Hun har vært kritiker siden 2008 i blant annet BA og Aftenposten, og nå i BT, Klassekampen og Norsk Shakespearetidsskrift. Er også arrangementsansvarlig på Bergen Offentlige Bibliotek.

Jan H. Landro er forfatter, journalist og tidligere kulturredaktør i Bergens Tidende, og mangeårig teater-, film- og litteraturkritiker. Han har anmeldt teater i førti år og bl.a. sittet i Heddajuryen.

Knut Ove Arntzen er professor emeritus i teatervitenskap, Universitetet i Bergen. Hans spesialfelt har vært skuespillerkunst og gruppeteater, visuell dramaturgi, arktisk drama og teaterkritikk. Utøvende teaterkritiker i Arbeiderbladet, 1977-1987 og siden 2000 i Norsk Shakespearetidsskrift. Har undervist i teaterkritikk, og skrevet en lang rekke fagartikler og bidratt til en rekke bokutgivelser i Norge og internasjonalt.

Kurset er arrangert av Norsk tidsskriftforening i samarbeid med Kritikerlaget, med støtte fra Kulturrådet, Fritt Ord og Pressens faglitterære fond.

Tidsskriftet heiser regnbueflagget. Nytt nummer av Tidsskriftet har flere regnbue-artikler. Juni er nemlig Pride! Avalon Nuovo, som står bak forsiden, sier: «Ut fra egne erfaringer og erfaringene til andre LGBTQIA+-venner, tenkte jeg at jeg ville illustrere varmen og gleden ved å oppdage en kropp, enten det er ens egen eller kroppen til et annet menneske. For meg føles dette ganske sentralt i opplevelsen av å være skeiv, og det er en vakker ting å feire som del av Pride.»

Alle tidsskrift skal ha ISSN-nummer. ISSN-nummeret brukes til å identifisere tidsskriftet, og er det samme uansett årgang og utgavenummer.

Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.