Avholdte kurs og seminarer

Stadig fleire tidsskrift arrangerer debattar og bidrar til samfunnsdebatten. Dei som leiar desse debattane har ei vesentleg rolle i ordskiftet, difor er det viktig at dei er trygge for oppdraget og meistrar oppgåva si godt. Derfor tilbyr vi eit eksklusivt heildagskurs i debattleiing med Håkon Haugsbø som lærar.

Debattleiarrolla: Skilnaden på å styre ordet og å styre debatten. Kor mykje plass tar du? Og kor mykje bør du ta? Kroppsspråk

Førebuing av debatten: Research og regi. Dynamikk og dramaturgi

Gjennomføringa: Korleis få svar og ikkje svada. Råd som reddar når det sporar av eller stoppar opp. Improvisasjon

Stad: Fritt Ords lokaler, Uranienborgvn. 2
Tid: Fredag 6. september kl. 09.00-16.00

Enkel servering.
Pris: kr 1000 for medlemmar av TF, kr 2000 for andre. Påmelding her.

Kurset er støtta av Fritt Ord og Norsk Journalistlag

Kva er eit godt prosjekt, korleis forklare og beskrive det og korleis utforme ein søknad om støtte? Generalsekretær i TF, Bente Riise, gjev konkrete råd og tips. Dette kurset er gratis.

6 plasser. Kurset er gratis og kun for medlemmer. Påmelding her.

Sted: TF kontor, 4. etg. på Litteraturhuset
Tid: Tirsdag 27. august kl. 17.00 – 19.30

Slik tenker Fagpressen om transformasjonen av dagens papirbaserte forretningsmodeller - til fremtidens digitale forretningsmodeller.

- Muligheter
- Hindringer og trusler

Per Brikt Olsen, adm.dir. i Fagpressen, kommer fra kl. 17.00 -18.00 for å snakke om dette temaet. Han vil også informere litt
om Fagpressens støtteordninger som Tidsskriftforeningens medlemmer kan søke på.

Dette er et arrangement kun for Tidsskriftforeningens redaktører. Enkel servering, mineralvann/vin, sosialt samvær.
Arrangementet er gratis men påmelding er nødvendig

Sted: TF kontor, 4. etasje på Litteraturhuset
Tid: 17.00 - 20.00

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en anmeldelse bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for. (Dette er det samme kurset vi holdt i fjor høst, og som vi fikk svært god respons på.)

Send eksempler – i Word-format – til asgeir. olden@ij.no så snart som mulig etter påmelding

Sted: Fritt Ords lokaler i Uranienborgvn. 2, Oslo
Tid: Kl. 16.00 - 20.00. Pizza serveres underveis.

Kr. 400 for medlemmer, kr. 1000 for andre.

Påmelding her.

Ny ordning for tidsskrift og kritikk – møte og søknadsveiledning mandag 19. august.

I anledning ny ordning og nytt skjema, inviterer Kulturrådet til søknadsveiledning i våre lokaler. Ansvarlige saksbehandlere vil sammen med kolleger fra seksjon for søknadsforvaltning svare på spørsmål og gå gjennom søknadsskjema. Interesserte anmodes om å lese styringsdokumenter og gå gjennom skjema før møtet: https://www.kulturradet.no/stotteordning/-/vis/tidsskrift-og-kritikk

Møtet strømmes, og de som følger strømmingen vil også kunne stille spørsmål på nærmere angitt e-postadresse
(følg med på Kulturrådets nettsider – kalenderhendelser).

Meld deg på her – frist fredag 16.8. kl. 12: https://response.questback.com/abmutvikling/veiledning19august

Enkel servering

Sted: Mølleparken 2 i Oslo
Tid: Kl. 10:00 – 12:00

Publiseringsmodellene for forskning er i endring. Plan S og politiske vedtak om åpen tilgang gir nye muligheter, men fører også til en rekke utfordringer. Det handler om kroner og øre, men også mer enn det.  Kopinor og Fagpressen arrangerer åpent seminar 26. september. Arrangementet er gratis, men meld deg på via Fagpressen. Kryss av for "annet" hvis du ikke tilhører en av de nevnte stillingsgruppene. Vel møtt til viktig kunnskapsdeling!

Å lage gode prosjekter og skrive gode søknader er viktig for mange tidsskrifter og skribenter. Om du skal søke støtte til små eller store prosjekter gjelder det samme; prosjektet skal være gjennomtenkt og gjennomførbart, og søknaden skal være velformulert.

Kven får meir og kven får mindre? Kan ein søke på fleirårig produksjonsstøtte? Forsvinn innkjøpsordninga? Blir det meir til kritikk? Kva med prosjekt og arrangement? Får vi endeleg det tidsskriftløftet vi har bedt om så lenge?

Kulturrådet ved Rolf Engelsen og Hilde Fossanger legg fram den nye modellen. Spørsmål og diskusjon etterpå.

Tid og sted:

Torsdag 4. april kl. 17.00-18.30

Fritt Ords lokaler, Uranienborgvn. 2 - Oslo

Korleis trekke fulle hus til ein frisk debatt med dei rette debattantane, den drivande konflikten og dei gode spørsmåla? No kan du lære å sette saka du brenn for på dagsorden av den erfarne journalisten og mangeårige programleiaren i NRK Brennpunkt, Håkon Haugsbø.

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en kritikk bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for.

Send eksempler – i Word-format – til asgeir. olden@ij.no

Nye kurs er satt opp i Bergen 25. oktober og Oslo 29. oktober. I Oslo kjører vi ettermiddagskurs med temaet "Profilen og portrettet" og i Bergen blir det heldagskurs med temaene er "Fire ting du kan lære av journalister" og "Intervjuet som sjanger og metode". Kursholder er Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk.

Et abonnementssystem er mye mer enn en kundeliste: Lær om alle mulighetene som finnes og hvordan du kan øke inntektene dine!

AbOn holder kurs for oss tirsdag 12. juni fra kl. 17.00 til 20.00 og gir deg en grundig innføring i alle muligheter en abonnementsmodell kan gi.

NYTT: Noen medlemmer etterspør informasjon om GDPR og vi setter av litt tid til å snakke om de nye personvernreglene og hva det kan ha å si for abonnementshåndtering.

Stikkord for dette kurset er opphavsrett, vanlege tabbar og misforståingar om kva som er lov og ikkje. Er det skilnad på reglane for papir og nett? Juss og folkeskikk i digitale tider. Advokat Jon Wessel-Aas viser veg i jungelen. Han har også skrive boka Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk

Korleis kan du finne gode bildeløysingar med smalt budsjett? Korleis tenke foto/bilde i forhold til innhald og sjanger. Kva bilete kan brukast fritt og kvar finn du dei? Designer Aina Griffin er ein dreven bilderedaktør med gode tips og råd.

Eller: Hvordan redusere mannsandelen i norske tidsskrift.
Tid og sted: 17.10. kl. 17.00 – 19.00 (pizza fra kl. 16.30) på kontoret i 4. etg. på Litteraturhuset i Oslo

Det er viktig for meningsmangfoldet og demokratiet at kvinner og menn er like godt representerte som skribenter og redaktører i norske tidsskrifter. Hva kan gjøres for å få det til? Hva må til for å flere kvinner som artikkelforfattere og essayister? Hvordan går du fram? Gode eksempler og diskusjon.

Kursleder: Karianne Bjellås Gilje, tidligere redaktør i Universitetsforlaget og tidsskriftet PROSA, nå dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Vi har satt opp tre journalistikk-kurs for våre medlemmer, holdt av Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk. Temaene er: Fire ting du kan lære av journalister,  Slik redigerer du tekster,  Intervjuet som sjanger og metode.

Kursene holdes på Litteraturhuset i Kverneland fra kl. 16.00 -20.00. Servering av pizza på kontoret vårt fra 15.30. Gratis for medlemmer.

Morten Krogvold holder kurs i portrettfotografering for Tidsskriftforeningens medlemmer mandag 3. oktober. Dette er en unik mulighet til å lære av en svært dyktig portrettfotograf!

Tid: 3. mai 2016 kl.  12.00 – 16.00

Sted: Kjelleren, Litteraturhuset i Oslo
Pris: Gratis for medlemmer av Tidsskriftforeningen, kr. 1000,- for andre

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.