Avholdte kurs og seminarer

Kven får meir og kven får mindre? Kan ein søke på fleirårig produksjonsstøtte? Forsvinn innkjøpsordninga? Blir det meir til kritikk? Kva med prosjekt og arrangement? Får vi endeleg det tidsskriftløftet vi har bedt om så lenge?

Kulturrådet ved Rolf Engelsen og Hilde Fossanger legg fram den nye modellen. Spørsmål og diskusjon etterpå.

Tid og sted:

Torsdag 4. april kl. 17.00-18.30

Fritt Ords lokaler, Uranienborgvn. 2 - Oslo

Korleis trekke fulle hus til ein frisk debatt med dei rette debattantane, den drivande konflikten og dei gode spørsmåla? No kan du lære å sette saka du brenn for på dagsorden av den erfarne journalisten og mangeårige programleiaren i NRK Brennpunkt, Håkon Haugsbø.

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en kritikk bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for.

Send eksempler – i Word-format – til asgeir. olden@ij.no

Nye kurs er satt opp i Bergen 25. oktober og Oslo 29. oktober. I Oslo kjører vi ettermiddagskurs med temaet "Profilen og portrettet" og i Bergen blir det heldagskurs med temaene er "Fire ting du kan lære av journalister" og "Intervjuet som sjanger og metode". Kursholder er Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk.

Et abonnementssystem er mye mer enn en kundeliste: Lær om alle mulighetene som finnes og hvordan du kan øke inntektene dine!

AbOn holder kurs for oss tirsdag 12. juni fra kl. 17.00 til 20.00 og gir deg en grundig innføring i alle muligheter en abonnementsmodell kan gi.

NYTT: Noen medlemmer etterspør informasjon om GDPR og vi setter av litt tid til å snakke om de nye personvernreglene og hva det kan ha å si for abonnementshåndtering.

Å lage gode prosjekter og skrive gode søknader er viktig for mange tidsskrifter og skribenter. Om du skal søke støtte til små eller store prosjekter gjelder det samme; prosjektet skal være gjennomtenkt og gjennomførbart, og søknaden skal være velformulert.

Stikkord for dette kurset er opphavsrett, vanlege tabbar og misforståingar om kva som er lov og ikkje. Er det skilnad på reglane for papir og nett? Juss og folkeskikk i digitale tider. Advokat Jon Wessel-Aas viser veg i jungelen. Han har også skrive boka Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk

Korleis kan du finne gode bildeløysingar med smalt budsjett? Korleis tenke foto/bilde i forhold til innhald og sjanger. Kva bilete kan brukast fritt og kvar finn du dei? Designer Aina Griffin er ein dreven bilderedaktør med gode tips og råd.

Eller: Hvordan redusere mannsandelen i norske tidsskrift.
Tid og sted: 17.10. kl. 17.00 – 19.00 (pizza fra kl. 16.30) på kontoret i 4. etg. på Litteraturhuset i Oslo

Det er viktig for meningsmangfoldet og demokratiet at kvinner og menn er like godt representerte som skribenter og redaktører i norske tidsskrifter. Hva kan gjøres for å få det til? Hva må til for å flere kvinner som artikkelforfattere og essayister? Hvordan går du fram? Gode eksempler og diskusjon.

Kursleder: Karianne Bjellås Gilje, tidligere redaktør i Universitetsforlaget og tidsskriftet PROSA, nå dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Vi har satt opp tre journalistikk-kurs for våre medlemmer, holdt av Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk. Temaene er: Fire ting du kan lære av journalister,  Slik redigerer du tekster,  Intervjuet som sjanger og metode.

Kursene holdes på Litteraturhuset i Kverneland fra kl. 16.00 -20.00. Servering av pizza på kontoret vårt fra 15.30. Gratis for medlemmer.

Morten Krogvold holder kurs i portrettfotografering for Tidsskriftforeningens medlemmer mandag 3. oktober. Dette er en unik mulighet til å lære av en svært dyktig portrettfotograf!

Tid: 3. mai 2016 kl.  12.00 – 16.00

Sted: Kjelleren, Litteraturhuset i Oslo
Pris: Gratis for medlemmer av Tidsskriftforeningen, kr. 1000,- for andre

Tid: 14. juni 2016 kl.  12.00 – 16.00

Sted: Kjelleren, Litteraturhuset i Oslo
Pris: Gratis for medlemmer av Tidsskriftforeningen, kr. 1000,- for andre

Tidsskriftredaksjonene kan speed-date med representanter fra Kulturrådet og Fritt Ord. Dette er dagen du kan stille spørsmål og få svar!

Concorde Design forteller om prosesser underveis når et magasin eller tidsskrift designes. Hvilke problemer kan oppstå, hva slags hensyn må tas og hvordan løse utfordringene..

På grunn av for få påmeldinger er vi nødt til å avlyse dette kurset, men vi vil sette det opp på nytt til høsten og håper det passer bedre for flere da.

Det er alltid to personer i et portrett, objektet og fotografen.

Hvordan ta et godt portrett? Velkommen til et nyttig og praktisk fotokurs 28.5., fra kl. 14.00-19.30

Om du ikke er på nett, finnes du ikke. Om påstanden er rett, er det avgjørende å ha en funksjonell nettside og å være aktiv på Facebook osv. Hva skal til for å lykkes på sosiale medier og nett, og hvordan få flere til å lese tidsskriftet og at de bestiller abonnement?

Benytt anledning til få å vite litt mer om opphavsrett, få svar på noen aktuelle spørsmål og bli kjent med Kopinor, forvaltningsorganisasjonen der Tidsskriftforeningen er medlem.

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.