Avholdte kurs og seminarer

Morten Krogvold holder kurs i portrettfotografering for Tidsskriftforeningens medlemmer mandag 3. oktober. Dette er en unik mulighet til å lære av en svært dyktig portrettfotograf!

Tid: 3. mai 2016 kl.  12.00 – 16.00

Sted: Kjelleren, Litteraturhuset i Oslo
Pris: Gratis for medlemmer av Tidsskriftforeningen, kr. 1000,- for andre

Tid: 14. juni 2016 kl.  12.00 – 16.00

Sted: Kjelleren, Litteraturhuset i Oslo
Pris: Gratis for medlemmer av Tidsskriftforeningen, kr. 1000,- for andre

Tidsskriftredaksjonene kan speed-date med representanter fra Kulturrådet og Fritt Ord. Dette er dagen du kan stille spørsmål og få svar!

Concorde Design forteller om prosesser underveis når et magasin eller tidsskrift designes. Hvilke problemer kan oppstå, hva slags hensyn må tas og hvordan løse utfordringene..

På grunn av for få påmeldinger er vi nødt til å avlyse dette kurset, men vi vil sette det opp på nytt til høsten og håper det passer bedre for flere da.

Tidsskriftforeningen og Fagpressen samarbeider på flere områder, og åpner nå også opp for hverandres kurs når det er relevant. På kalenderen står bl.a. kurs i bruk av Google Analytics, videoverksted og annonsesalg

Det er alltid to personer i et portrett, objektet og fotografen.

Hvordan ta et godt portrett? Velkommen til et nyttig og praktisk fotokurs 28.5., fra kl. 14.00-19.30

Om du ikke er på nett, finnes du ikke. Om påstanden er rett, er det avgjørende å ha en funksjonell nettside og å være aktiv på Facebook osv. Hva skal til for å lykkes på sosiale medier og nett, og hvordan få flere til å lese tidsskriftet og at de bestiller abonnement?

Benytt anledning til få å vite litt mer om opphavsrett, få svar på noen aktuelle spørsmål og bli kjent med Kopinor, forvaltningsorganisasjonen der Tidsskriftforeningen er medlem.

Hvordan nå ut med de gode tekstene og drive formidling på godt norsk? For fjerde år på rad arrangerer vi seminar for unge forskere om forskningsformidling, med skrivetips, rapport fra en blogger og innsikt i skriveprosessen. Vi byr på foredrag av erfarne journalister, forfattere og forskere. Meld deg på i dag – gratis!

Seminaret Ut med språket! skal inspirere unge forskere til å skrive gode fagtekster på norsk og til å skrive for et stort publikum og gi praktisk kunnskap om hvordan man når ut med språket!

Seminaret er et samarbeid mellom Universitetsforlaget, Norsk tidsskriftforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) og Språkrådet.

Tid: Onsdag 20.november kl. 17.00-20.00 - Sted: Litteraturhuset, Kverneland 2. etasje. Kursleder: Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk

For tredje år på rad blir det arrangert seminar om forskningsformidling på norsk: Hvordan nå ut med de gode tekstene og drive god formidling på godt norsk?

Ny oppsetting, og denne gangen får du også innføring i kamera raw. 2 dagers fotokurs med opptak i kamera raw og digitalt mørkerom/photoshop 12. og 13. september

Per Egil Hegge kommer på årsmøtet (fra 16.00-17.30) og vil holde foredrag; gi oss inspirasjon, kunnskap og morsomheter omkring språk og tekst. Kanskje får vi oss både en oppstrammer og en god latter, hvem vet? Det blir anledning til å spørre, avbryte og diskutere.

Tid/sted: 1. mars hos Inforgrafikk kl. 9.00-15.00, Ole Deviks Vei 35, 0668 Oslo

Utrolig, men sant: Økonomistyring er morsomt, forståelig, nyttig og spennende og et fantastisk verktøy.  Du får en uvurderlig oversikt, du får muligheten til å planlegge for lang tid fremover, du kan påvirke alle kostnads- og inntektsgivende elementer og du får gode argumenter ovenfor eiere eller andre som skal gi deg penger til drift.

Offentlige virksomheter krever elektronisk faktura i EHF-standard. Fra 1.1.2013 kan du ikke lenger sende vanlig papirfaktura til Staten/offentlige virksomheter. Andre instanser og næringslivet vil etterhvert også forlange e-faktura.

Hvordan nå ut med de gode tekstene og drive god formidling på godt norsk? ”Ut med språket!” arrangeres for å inspirere unge forskere til å skrive gode fagtekster på norsk, til å skrive for et stort publikum og for å gi praktisk kunnskap om hvordan nå ut med språket!

Tidsskriftforeningen tilbyr nå et kurs i bilderedigering. Kurset holdes av grafisk designer Aina Griffin. Tirsdag 9. oktober har du mulighet til å lære mer om hvordan man kan finne gode bildeløsninger selv med et begrenset budsjett, hvordan tenke bilder i forhold til innhold og sjanger og hvordan å redigere bilder til ditt tidsskrift.

2 dagers fotokurs 14. og 15. juni: Vi inviterer til to dagers fotokurs med Linda Cartridge. Du får opplæring i portrettfotografering, kamerabruk og tekniske muligheter i kameraet og innføring Photoshop.

Denne gangen har vi hele dagen til rådighet og du vil garantert komme hjem med en helt ny innsikt i hvordan nettet fungerer; hva du må tenke på for å få maksimal uttelling av det du legger ut, hvordan du skal legge ut informasjon og tilbud og hvorfor ting fungerer som de gjør. Forrige kurs var en suksess, og deltakerne var mer enn begeistret over hva de fikk ut av det. Spennende, lærerikt og morsomt!

Med Linda Cartridge, lørdag 10. mars

Første nummer med nye redaktører er ute! Utgaven handler om det å lage noe nytt. Både prosessen bak, men også det store spørsmålet: Hvorfor lager man noe nytt i det hele tatt? sier Herman Breda Enkerud, som sammen med Christa Barlinn Korvald er nye redaktører for tidsskriftet Fanfare.

16.00-19.00 26. april 2017

TFs kontor, Litteraturhuset