Ut med språket!

Hvordan nå ut med de gode tekstene og drive god formidling på godt norsk? ”Ut med språket!” arrangeres for å inspirere unge forskere til å skrive gode fagtekster på norsk, til å skrive for et stort publikum og for å gi praktisk kunnskap om hvordan nå ut med språket!

Det blir arrangert to seminar: ett i Oslo 25. oktober og ett i Bergen 1. november, og er åpent for forskere og forskingsformidlere. Det første seminaret i denne satsinga ble holdt i fjor, med fullt hus på Fritt Ord. I år er arrangementet flyttet til større lokale på Universitet i Oslo. Nytt av året er at det blir et eget arrangement i Bergen.

Temaer som blir tatt opp er formidling som kunnskapsutvikling, norsk terminologi, den akademiske tekstens liv og mottagelse i forlag og tidsskrifter, og også hvordan få teksten og resultater videre ut i media. Blant innlederne er bl.a. Anders Johansen, Hege Gundersen, Ida Jackson og Alfred Fidjestøl. Fra tidsskriftene stiller følgende redaktører: Anniken Hagelund, Cathrine Sandnes og Bente Riise.

Se program og informasjon om påmelding her.

Ut med språket! er et samarbeid mellom Universitetsforlaget, Norsk Tidsskriftforening, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF) og Språkrådet.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern