Kurs og aktiviteter høsten 2019

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en anmeldelse bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for. (Dette er det samme kurset vi holdt i fjor høst, og som vi fikk svært god respons på.)

Send eksempler – i Word-format – til asgeir. olden@ij.no så snart som mulig etter påmelding

Sted: Fritt Ords lokaler i Uranienborgvn. 2, Oslo
Tid: Kl. 16.00 - 20.00. Pizza serveres underveis.

Kr. 400 for medlemmer, kr. 1000 for andre.

Påmelding her.

Publiseringsmodellene for forskning er i endring. Plan S og politiske vedtak om åpen tilgang gir nye muligheter, men fører også til en rekke utfordringer. Det handler om kroner og øre, men også mer enn det.  Kopinor og Fagpressen arrangerer åpent seminar 26. september. Arrangementet er gratis, men meld deg på via Fagpressen. Kryss av for "annet" hvis du ikke tilhører en av de nevnte stillingsgruppene. Vel møtt til viktig kunnskapsdeling!

Sted: Thon konferansesenter, Universitetsgt. 26, Oslo
Tid: 09:00 til 12:00Passer for: Alle
Påmelding her

De kalles longreads, longforms, specialer, langsaker, historier og mye annet. Det de har til felles er at de bryter radikalt med lengdeformatene vi er vant med fra media. De lange sakene vinner dessuten terreng, og folk bruker mye tid på dem, ikke fordi de er lange, men fordi de er gode.

Det har vist seg at det er spesielle typer historier som egner seg bedre enn andre i det lange formatet. På dette kurset ser vi på hvilke historier det er, hvordan de bygges opp og hvilke språklige og stilistiske virkemidler som brukes.

Kurset er delt i to. På første dag går vi gjennom de viktigste langformatene, med særlig vekt på den lange reportasjen. Vi ser på struktur og komposisjon, bruk av scener og beskrivelser, sitater og dialog og de gode overgangene. Vi skal også diskutere et par langsaker dere får tilsendt på forhånd.

Så har dere en måned å skrive på. Til del 2 i kurset skal dere sende inn tekster som vi skal se på i fellesskap. Det skal ikke være fullstendige langsaker, men kortere utdrag av artikler dere holder på med. Mesteparten av tiden går med til gjennomgangen, men vi skal også få tid til å se på ordene og de språklige bildene.

Sted: Kverneland, Litteraturhuset Oslo
Tid:
Del 1 - tirsdag 15.10 kl. 09.00 - 15.30
Del 2 - tirsdag 12.11. kl.12.00 - 16.00
Det er ikke anledning til å melde seg på kun en av dagene

Enkel servering begge dager.

Kr. 1000 for medlemmer, kr. 2000 for andre.

Begrenset med plasser. Påmelding her.

Andre del av kurs som starter 15. oktober.

Vi inviterer til den første konferansen for de nordiske tidsskriftforeningene. Mål for konferansen er mer samarbeid mellom redaktører og tidsskrifter i Norden. Vi har mange felles interesser; både bevaring av nordiske språk, digitale utfordringer, økonomi og støtte fra de respektive lands kulturbudsjetter og institusjoner.

Påmeldingen er stengt, men ønsker du allikevel plass - ta kontakt med post@tidsskriftforeningen.no.

Spørsmål kan stilles til bente.riise@tidsskriftforeningen.no