Kurs og aktiviteter høsten 2019

Ny ordning for tidsskrift og kritikk – møte og søknadsveiledning mandag 19. august.

I anledning ny ordning og nytt skjema, inviterer Kulturrådet til søknadsveiledning i våre lokaler. Ansvarlige saksbehandlere vil sammen med kolleger fra seksjon for søknadsforvaltning svare på spørsmål og gå gjennom søknadsskjema. Interesserte anmodes om å lese styringsdokumenter og gå gjennom skjema før møtet: https://www.kulturradet.no/stotteordning/-/vis/tidsskrift-og-kritikk

Møtet strømmes, og de som følger strømmingen vil også kunne stille spørsmål på nærmere angitt e-postadresse
(følg med på Kulturrådets nettsider – kalenderhendelser).

Meld deg på her – frist fredag 16.8. kl. 12: https://response.questback.com/abmutvikling/veiledning19august

Enkel servering

Sted: Mølleparken 2 i Oslo
Tid: Kl. 10:00 – 12:00

Kva er eit godt prosjekt, korleis forklare og beskrive det og korleis utforme ein søknad om støtte? Generalsekretær i TF, Bente Riise, gjev konkrete råd og tips. Dette kurset er gratis.

6 plasser. Kurset er gratis og kun for medlemmer. Påmelding her.

Sted: TF kontor, 4. etg. på Litteraturhuset
Tid: Tirsdag 27. august kl. 17.00 – 19.30

Slik tenker Fagpressen om transformasjonen av dagens papirbaserte forretningsmodeller - til fremtidens digitale forretningsmodeller.

- Muligheter
- Hindringer og trusler

Per Brikt Olsen, adm.dir. i Fagpressen, kommer fra kl. 17.00 -18.00 for å snakke om dette temaet. Han vil også informere litt
om Fagpressens støtteordninger som Tidsskriftforeningens medlemmer kan søke på.

Dette er et arrangement kun for Tidsskriftforeningens redaktører. Enkel servering, mineralvann/vin, sosialt samvær.
Arrangementet er gratis men påmelding er nødvendig

Sted: TF kontor, 4. etasje på Litteraturhuset
Tid: 17.00 - 20.00

Stadig fleire tidsskrift arrangerer debattar og bidrar til samfunnsdebatten. Dei som leiar desse debattane har ei vesentleg rolle i ordskiftet, difor er det viktig at dei er trygge for oppdraget og meistrar oppgåva si godt. Derfor tilbyr vi eit eksklusivt heildagskurs i debattleiing med Håkon Haugsbø som lærar.

Debattleiarrolla: Skilnaden på å styre ordet og å styre debatten. Kor mykje plass tar du? Og kor mykje bør du ta? Kroppsspråk

Førebuing av debatten: Research og regi. Dynamikk og dramaturgi

Gjennomføringa: Korleis få svar og ikkje svada. Råd som reddar når det sporar av eller stoppar opp. Improvisasjon

Stad: Fritt Ords lokaler, Uranienborgvn. 2
Tid: Fredag 6. september kl. 09.00-16.00

Enkel servering.
Pris: kr 1000 for medlemmar av TF, kr 2000 for andre. Påmelding her.

Kurset er støtta av Fritt Ord og Norsk Journalistlag

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en anmeldelse bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for. (Dette kurset er det samme som vi hadde i oktober.)

Send eksempler – i Word-format – til asgeir. olden@ij.no så snart som mulig etter påmelding

Sted: Fritt Ords lokaler i Uranienborgvn. 2, Oslo
Tid: Kl. 16.00 - 20.00. Pizza serveres underveis.

Kr. 400 for medlemmer, kr. 1000 for andre.

Påmelding her.

Publiseringsmodellene for forskning er i endring. Plan S og politiske vedtak om åpen tilgang gir nye muligheter, men fører også til en rekke utfordringer. Det handler om kroner og øre, men også mer enn det.  Kopinor og Fagpressen arrangerer åpent seminar 26. september. Arrangementet er gratis, men meld deg på via Fagpressen. Kryss av for "annet" hvis du ikke tilhører en av de nevnte stillingsgruppene. Vel møtt til viktig kunnskapsdeling!

Sted: Thon konferansesenter, Universitetsgt. 26, Oslo
Tid: 09:00 til 12:00Passer for: Alle
Påmelding her

De kalles longreads, longforms, specialer, langsaker, historier og mye annet. Det de har til felles er at de bryter radikalt med lengdeformatene vi er vant med fra media. De lange sakene vinner dessuten terreng, og folk bruker mye tid på dem, ikke fordi de er lange, men fordi de er gode.

Det har vist seg at det er spesielle typer historier som egner seg bedre enn andre i det lange formatet. På dette kurset ser vi på hvilke historier det er, hvordan de bygges opp og hvilke språklige og stilistiske virkemidler som brukes.

Kurset er delt i to. På første dag går vi gjennom de viktigste langformatene, med særlig vekt på den lange reportasjen. Vi ser på struktur og komposisjon, bruk av scener og beskrivelser, sitater og dialog og de gode overgangene. Vi skal også diskutere et par langsaker dere får tilsendt på forhånd.

Så har dere en måned å skrive på. Til del 2 i kurset skal dere sende inn tekster som vi skal se på i fellesskap. Det skal ikke være fullstendige langsaker, men kortere utdrag av artikler dere holder på med. Mesteparten av tiden går med til gjennomgangen, men vi skal også få tid til å se på ordene og de språklige bildene.

Sted: Kverneland, Litteraturhuset Oslo
Tid:
Del 1 - tirsdag 15.10 kl. 09.00 - 15.30
Del 2 - tirsdag 12.11. kl.12.00 - 16.00
Det er ikke anledning til å melde seg på kun en av dagene

Enkel servering begge dager.

Kr. 1000 for medlemmer, kr. 2000 for andre.

Begrenset med plasser. Påmelding her.

Andre del av kurs som starter 15. oktober.

Vi inviterer til den første konferansen for de nordiske tidsskriftforeningene. Mål for konferansen er mer samarbeid mellom redaktører og tidsskrifter i Norden. Vi har mange felles interesser; både bevaring av nordiske språk, digitale utfordringer, økonomi og støtte fra de respektive lands kulturbudsjetter og institusjoner.

Påmeldingen er stengt, men ønsker du allikevel plass - ta kontakt med post@tidsskriftforeningen.no.

Spørsmål kan stilles til bente.riise@tidsskriftforeningen.no