Kurs og aktiviteter høsten 2020

Kva er eit godt prosjekt, korleis forklare og beskrive det, og korleis utforme ein søknad om støtte? Generalsekretær i TF, Bente Riise, gjev konkrete råd og tips. Ta gjerne med konkrete idear.

v/fotograf Marco Villabrille

Heldags kurs med grunnleggende innføring i mobilfotografi. Vi går gjennom følgende:

• Mobilkameraet
  • Fra idè til estetiske og tekniske resultater, herunder lyskilder og mobilfotoapparat
  • Fotomotiver
  • Tips til ulike sjangrer: portrett, reportasje og illustrasjonsfoto
  • Redigering/redigeringsverktøy
  • Kort innføring i mobilfilming
  • Foto og video, legge på grafiske elementer.

v/Asgeir Olden, Institutt for journalistikk

Intervjuet er både en metode og en framstillingsform. Da gjelder det å ha tunga beint i munnen. Hva skal med i teksten, hva skal siteres, hva skal gjengis?

Men det starter med de gode spørsmålene. På dette kurset går vi gjennom de gode spørsmålene, vi ser på Sawatskys sju dødssynder og vi skal se på eksempler der intervjueren gir intervjuobjektet styringen på det hele. Det fører oss rett til forhåndsresearch og forberedelser til et intervju. Deretter går vi gjennom intervjuer dere har sendt inn, og vurderer oppbygging, spørsmål og tekst.

Webseminar v/Jon Erik Ofstad, Subscrybe

Inntektene fra medlemmer og abonnenter blir stadig viktigere, det samme blir evnen til å skape inntekter fra nye områder. Subscrybe, Nordens ledende eksperter innenfor abonnement/medlemskap, holder webseminar for Tidsskriftforeningens medlemmer og disse temaene vil bli tatt opp:

Abonnementsmodellen – hva er viktig å passe på?

• Hvordan få nye abonnenter?
  • Hvordan sørge for at abonnentene ikke sier opp?
  • Om abonnenten sier opp, hva bør vi gjøre?
  • Hvem har lykkes med å skape nye inntektsområder.

v/Asgeir Olden, Institutt for journalistikk

En tekst kan se ut som en ganske uformelig masse første gang du kikker på den. Da gjelder det å ha en viss orden i gjennomgangen, ellers kan det bli mye strev og ikke så bra resultat.

På dette kurset ser vi systematisk på de viktigste elementene i tekstredigering; oppbygging, lengde, forkorting, forenkling, overganger og tekstinnganger. Språk og stil skal også under lupen. Vi er også innom faktasjekk.

Kurset er bygget opp med en forelesning og redigeringsøvelser. Du skal sende inn en tekst vi skal se på sammen.

v/Asgeir Olden, Institutt for journalistikk

Anmeldelser av sakprosa ser ofte veldig forskjellige ut. Noen er temadrevet, andre er analytiske og atter andre ser ut til å være rene meningsytringer fra anmelderens side. Det går ikke an å si at noe av dette er riktig og noe galt, men det går an å se på hvilke elementer en sakprosaanmeldelse vanligvis inneholder.

Kurset dreier seg om akkurat dette. Hvilke forventninger kan en leser ha til en anmeldelse? Er det en mangel ved anmeldelsen om det ikke er noen gjennomgang av innholdet i boka? Kan en skrive en anmeldelse uten å nevne språk og stil hos forfatteren?

Vi skal ende opp med en liste over hva sakprosaanmeldelser kan inneholde. Deretter skal vi se på anmeldelser dere har skrevet og analysere disse.

Vi ønsker velkommen til Tidsskriftdagen 2020 som vil bli fyllt med spennende, relevant og hyggelig innhold for tidsskriftredaktører, redaksjoner, skribenter og alle andre som bidrar i tidsskrift eller er interessert i temaene. Program legges ut senere, men allerede nå vet vi at det blir workshops, presentasjoner, foredrag, debatter og samtaler. Del to av årsmøtet vil bli avholdt, og vi vil endelig få anledning til å dele ut priser til de som vant i konkurransen om Årets tidsskrift 2020. Vi runder av med en skikkelig, og ikke minst etterlengtet, tidsskriftfest for oss alle sammen. Sett av dagen og gled deg!