15. oktober: Sakprosakritikk

v/Asgeir Olden, Institutt for journalistikk

Anmeldelser av sakprosa ser ofte veldig forskjellige ut. Noen er temadrevet, andre er analytiske og atter andre ser ut til å være rene meningsytringer fra anmelderens side. Det går ikke an å si at noe av dette er riktig og noe galt, men det går an å se på hvilke elementer en sakprosaanmeldelse vanligvis inneholder.

Kurset dreier seg om akkurat dette. Hvilke forventninger kan en leser ha til en anmeldelse? Er det en mangel ved anmeldelsen om det ikke er noen gjennomgang av innholdet i boka? Kan en skrive en anmeldelse uten å nevne språk og stil hos forfatteren?

Vi skal ende opp med en liste over hva sakprosaanmeldelser kan inneholde. Deretter skal vi se på anmeldelser dere har skrevet og analysere disse.

Sted: Kverneland, 2. etg. Litteraturhuset
Tid: Torsdag 15. oktober kl. 16.00-20.00

Pris: Kr. 1000 for medlemmer/kr. 1500 for andre
15 plasser. Pizza serveres på TFs kontor i 4. etg. Fra 16.00-16.30.

Påmelding her.

Har du lyst til å fortsette praten etter kurset, kan vi samles i kafeen i 1. etg. Der kan vi kjøpe både kaffe og vin!

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.