Kurs og aktiviteter våren 2020

Norsk tidsskriftforening vil i samarbeid med Norsk kritikerlag og Fagpressen, styrke og utvikle sakprosakritikken gjennom et tre trinns kursopplegg for etablerte og ferske kritikere. Vi ønsker å fremme eksperimenter med kritikk, både for å lage mer spennende formidling og for å nå flere lesere

Kurset er det første i den nye Kritikerskolen; en serie kritikk-kurs innen litteratur, teater og scenekunst, dans, musikk, design, arkitektur og kunst.

.

Hvordan holde på leseren gjennom en lang tekst? De gode langsakene leses hvis de er gode, men hva gjør dem gode? Det er spesielle typer historier som egner seg godt i det lange formatet og vi ser på hvilke de er, hvordan de bygges opp og hvilke språklige og stilistiske virkemidler som brukes.

Kurset holdes i to omganger: På den første samlingen går vi gjennom dramaturgi, struktur, fakta og hva som er gode skrivegrep. På andre samling blir det tilbakemeldinger og gjennomgang av tekster som de enkelte deltakerne har skrevet.

Påmeldingsfrist onsdag 1. februar

Årets første redaktørtreff: "Podkast – hvorfor og hvordan"
Hvorfor skal du lage podkast (også), hvor begynner du, hva skal til for at det blir bra? Tema, folk, lydkvalitet, utstyr, teknikk, redigering og publisering - det er mye å tenke på. Skal du produsere selv eller hyre inn profesjonelle? Og hvordan får man lyttere?

Pia Pedersen holder en innledning om hva du bør tenke på om du vil starte podkast. Pia startet podkasten Pia og psyken i 2015, og har publisert 170 episoder så langt. Hun startet også podkastbyrået Tid og Lyst i 2018, og har flere andre serier i produksjon, både egne og for kunder.

Tid og sted: Kontoret vårt på Litteraturhuset (4.etg.) torsdag 27. februar kl. 17.00-20.00.

Seminar: Redaktørens ansvar og plikter

Seminar med Arne Jensen, generalsekretær i Norsk Redaktørforening.

Om redaktøransvaret, ansvarssystemet, Redaktørplakaten og lov om redaksjonell fridom i media (som nå blir inkorporert i medieansvarsloven). Seminardeltakerne deler sine erfaringer og trekker opp de spørsmål og problemstillinger de ønsker belyst. Med det som utgangspunkt går vi gjennom de viktigste spørsmål redaktørene bør ha kontroll på.

Tid og sted:
Onsdag 25. mars hos Fritt Ord, Uranienborgveien 2, kl. 16.00-17.30

____________________________________________________________________

Nyttig kurs: Prosjekt og søknader – og kvar kan du søkje?
Kva er eit godt prosjekt, korleis forklare og beskrive det og korleis utforme ein søknad om støtte?

Generalsekretær i TF, Bente Riise, gjev konkrete råd og tips. Dette kurset er gratis for medlemmer.

Tid og stad: Kontoret på Litteraturhuset (4.etg.) torsdag 23. april kl. 17.00-20.00.
Påmelding her.

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.