Kurs og aktiviteter våren 2020

Norsk tidsskriftforening vil i samarbeid med Norsk kritikerlag, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening og Fagpressen, styrke og utvikle sakprosakritikken gjennom et tre trinns kursopplegg for etablerte og ferske kritikere. Vi ønsker å fremme eksperimenter med kritikk, både for å lage mer spennende formidling og for å nå flere lesere.

Kurset er det første i den nye Kritikerskolen; en serie kritikk-kurs innen litteratur, teater og scenekunst, dans, musikk, design, arkitektur og kunst.

Hvordan holde på leseren gjennom en lang tekst? De gode langsakene leses hvis de er gode, men hva gjør dem gode? Det er spesielle typer historier som egner seg godt i det lange formatet og vi ser på hvilke de er, hvordan de bygges opp og hvilke språklige og stilistiske virkemidler som brukes.

Kurset holdes i to omganger: På den første samlingen går vi gjennom dramaturgi, struktur, fakta og hva som er gode skrivegrep. På andre samling blir det tilbakemeldinger og gjennomgang av tekster som de enkelte deltakerne har skrevet.

Påmeldingsfrist onsdag 1. februar

Tidsskriftforeningens faktaark er korte oppskrifter på hvordan man planlegger og/eller utfører forskjellige aktiviteter og oppgaver i forhold til drift av tidsskrift.
Her kan du laste ned og printe ut alle våre faktaark.