Foreningen af Danske Kulturtidsskrifter

FDK blev stiftet i 1993 og fungerer som interesseorganisation for henved 100 kulturtidsskrifter, der udkommer i Danmark, Færøerne og Grønland.

Tidsskrifterne dækker alle kulturens fløje, har en høj professionel standard til fælles, repræsenterer det kulturelle vækstlag og har sine rødder i kulturens dynamiske miljøer.

Foreningen varetager tidsskrifternes fælles interesser overfor offentlige danske og udenlandske myndigheder og organisationer (som f.eks. det nu nedlagte TSU og i Copy-Dan). FDK søger at skabe grobund for øget samarbejde med disse og søger at sikre en samlet markedsføring via hjemmesiden og andre tiltag. Foreningen præsenterer endvidere samtlige medlemstidsskrifter i hjemmesidens Katalog.

Foreningen afholder kurser og seminarer for medlemmerne, arrangerer kurser i produktionsteknik, ophavsret, kulturjournalistik og internet m.m.. Foreningen samarbejder med Søsterorganisationer i udlandet.

Statens Kunstråd yder støtte til de enkelte almenkulturelle tidsskrifter (altså ikke til videnskabelige tidsskrifter).

STEMMER nr. 2 2019 presenterer resultatet av årets tekstkonkurransen med tema «2084». Vi har også flere andre bidrag om klima og miljø i dette nummeret, våre faste spalter om språk og oversettelse og flere nye litterære stemmer. Blant annet hyller vi en kulturdronning - bibliotekar og skribent Marit Hallen (1962 – 2018).