FSK - Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter

FSK, Föreningen för Sveriges kulturtidskrifter, organiserar ungefär hundratrettio av landets kulturtidskrifter. De når en bra bit över hundratusen läsare.

FSK:s styrelse formulerade 2010 följande definition av vad en kulturtidskrift är (som svar på den förändring som föreslogs av den då aktuella kulturutredningen):

Kulturtidskrift är en publikation som ger presentation, bevakning och fördjupning inom de skilda konstarternas områden samt/eller behandlar politiska, sociala eller ekonomiska samhällsfrågor. Viktiga funktioner hos kulturtidskrifter är att ge utrymme för analys, idédebatt och filosofiska samtal. En kulturtidskrift är periodiskt utgiven och kan publiceras i tryckt form eller digitalt.

Kulturrådets skrivning för vem som kan få kulturtidskriftsstöd lyder:
Tidskrifter som vänder sig till en allmän publik med kulturdebatt i vid mening. Kulturtidskrifter som får stöd kan också vara tidskrifter som huvudsakligen ger utrymme för analys och presentation inom kultur och konstarter.

En kulturtidskrift kan beröra de flesta intressen och samhällsfrågor. FSK:s medlemmar ger ut tidskrifter om barnböcker, olika lokala regioner, litteratur, konst, samhällsfrågor, främmande delar av världen, ja listan kan göras hur lång som helst. Det är kanske en överdrift att säga att varje intresse finns representerat med en tidskrift, men det är inte långt från sanningen. Tidskrifterna delar sina specifika erfarenheter och utgör en kunskapsbank som saknar motstycke.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!