Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Alle er for ytringsfridom, men kor lett er det å utøve? Vi inviterer til seminar for skribentar og redaktørar om ytringsmot. Kvar hentar ein motet frå, kva skal til for å utøve ytringsfridom?

Tid og stad: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

På seminaret kjem dyktige skribentar og redaktørar og fortel om korleis dei arbeider og tenkjer, kva erfaringar dei har gjort seg med å publisere kontroversielle, sterke og modige ytringar.

Redaktørane Ole Martin Mortvedt i Politiforum og Tove Lie i Khrono fortel om saker og stormar dei har stått i.

Jurist Anine KierulfJoachim M. Lie fra Fritt Ord, redaktør Ivar Kvistum i Handikapnytt/leder i Fagpressens Redaktørforum og andre kommer for å legge fram tanker og perspektiver på ytringsmot.

Tid og sted: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

Redaktør i Politiforum Ole Martin Mortvedt forteller om sine erfaringer etter å ha inntatt et standpunkt i Monika-saken, og krevd politimesterens avgang, etter å ha kritisert styreleder og generalsekretær i egen organisasjon for uryddig avtaleinngåelse med styreleders nabo og en bredt anlagt artikkel hvor politidirektøren først oppfordrer kvinner til å søke ledende stillinger, for deretter å ringe en av de kvinnelige søkerne, og be henne trekke søknaden.

Redaktør Tove Lie i universitets- og høgskoleavisa Khrono ble i sommer anklaget for å gjøre «knefall for gapestokk-mentaliteten» da hun i sommer publiserte en sak om at professor ved Universitetet i Stavanger, Nils Rune Langeland, hadde sendt grove meldinger til ulike kvinner. Flere av dem hadde «outet» professorens trakasserende meldinger i sosiale medier. Saken skapte en opphetet mediedebatt med sterke fronter. Redaktøren forteller om hvordan det var å stå i stormen på seminaret om ytringsmot.

Khrono har publisert flere saker om varsling i akademia, omstridt konsulentbruk og drevet kritisk journalistikk mot avisens eier og jobber mot hemmelighold og for mer åpenhet i akademia.

Kl. 16.00 på Tidsskriftdagen 17.11: Hør Berit Hedemann i foredraget: Om å lage fortellinger av abstrakte temaer og den kaotiske virkeligheten.

Kl. 17.00 på Tidsskriftdagen 17.11: Hør Johanna Bäckström Lerneby: Hur berättar man en reportage på bästa sätt?

Kulturrådet deler ut tre millionar kroner til kunst- og kulturkritikk. Søknadsfrist er tysdag 5.12.2017 klokka 13.00. TF tilbyr hjelp med søknader.

Hvorfor er forskningsformidling viktig? Akademia kritiseres stadig for å formidle for lite, for å ikke vektlegge formidling ved ansettelser og opprykk og for å være tilfredse med at forskningen kun når ut til fagfeller

Stikkord for dette kurset er opphavsrett, vanlege tabbar og misforståingar om kva som er lov og ikkje. Er det skilnad på reglane for papir og nett? Juss og folkeskikk i digitale tider. Advokat Jon Wessel-Aas viser veg i jungelen. Han har også skrive boka Opphavsrett, fotorett og personbilder i nettjournalistikk

Korleis kan du finne gode bildeløysingar med smalt budsjett? Korleis tenke foto/bilde i forhold til innhald og sjanger. Kva bilete kan brukast fritt og kvar finn du dei? Designer Aina Griffin er ein dreven bilderedaktør med gode tips og råd.

Har dere gjort en god jobb i fjor som fortjener pris, heder eller ære? Da er det tid for å melde seg på i konkurransen om Årets tidsskrift.

I tillegg til prisen Årets tidsskrift kan det deles ut hederlig omtale til tidsskrifter som har utmerket seg spesielt innenfor

• språk og formidling
  • faglig formidling og evne til å nå egen målgruppe
  • design og layout

Kulturrådet inviterer til lansering av boka Kulturtidsskriftene og til debatt om kulturtidsskriftenes tilstand, utfordringer og betydning.

Kulturtidsskriftene har lenge hatt en viktig funksjon i den politiske og kulturelle offentligheten i Norge. De har vært arenaer for kritisk refleksjon, opplysning og debatt om aktuelle kultur- og samfunnsspørsmål, og slik – har det blitt hevdet – har de bidratt til å formidle tidsånden gjennom ulike historiske epoker. Er dette fremdeles situasjonen for kulturtidsskriftene?

Endringer i frister

For 2019 er det én felles frist i september for de to tidsskriftordningene. Fristen er 4. september 2018 kl. 13:00. Det er ikke lenger frist i juni.

Et abonnementssystem er mye mer enn en kundeliste: Lær om alle mulighetene som finnes og hvordan du kan øke inntektene dine!

AbOn holder kurs for oss tirsdag 12. juni fra kl. 17.00 til 20.00 og gir deg en grundig innføring i alle muligheter en abonnementsmodell kan gi.

NYTT: Noen medlemmer etterspør informasjon om GDPR og vi setter av litt tid til å snakke om de nye personvernreglene og hva det kan ha å si for abonnementshåndtering.

Å lage gode prosjekter og skrive gode søknader er viktig for mange tidsskrifter og skribenter. Om du skal søke støtte til små eller store prosjekter gjelder det samme; prosjektet skal være gjennomtenkt og gjennomførbart, og søknaden skal være velformulert.

Fristen gjeld både produksjonsstøtte og søknader om innkjøpsordninga for tidsskrift. Hugs at no kan de søkje om spesifikke summar/det de treng, også på sistnemnde ordning. Den er ikkje lenger låst til eit fast beløp.

Norsk tidsskriftforening gratulerer redaktør Therese Bjørneboe med Heddas ærespris og tjue år i redaktørstolen i Norsk Shakespeare og teatertidsskrift.

Nye kurs er satt opp i Bergen 25. oktober og Oslo 29. oktober. I Oslo kjører vi ettermiddagskurs med temaet "Profilen og portrettet" og i Bergen blir det heldagskurs med temaene er "Fire ting du kan lære av journalister" og "Intervjuet som sjanger og metode". Kursholder er Asgeir Olden fra Institutt for journalistikk.

Tema: Ytringsmot

Vi inviterer til en fantastisk Tidsskriftdag igjen, og den røde tråden i år er Ytringsmot.  Dagen starter med presentasjon av ordninger og avtaler som innebærer til dels store økonomiske lettelser og spennende muligheter for medlemtidsskriftene våre, deretter byr vi foredrag og intervjuer med spennende gjester!

Fredag 19. oktober fra kl. 12.00 på Litteraturhuset, Wergeland,  i Oslo

12.00 Nye medlemstilbud med løfte om økonomiske fordeler
v/Polinor
Presentasjon av firmaet og tjenestene de tilbyr Tidsskriftforeningens medlemmer: Besparelser på opp mot 25% på porto etter inngått avtale med Posten. Annonsesamkjøring som kan gi inntekter for små tidsskrift og konkurransedyktige og rimeligere priser på trykking.

12.30 Journalistikksatsing – en unik sjanse for tidsskrifter og journalister
v/Fritt Ord og Norsk tidsskriftforening
Fritt Ord vil løfte norsk journalistikk, og gir støtte til journalistiske prosjekter. Tidsskriftoreningen ønsker et journalistisk løft i norske tidsskrifter, og inviterer skribenter og redaktører til dette. Hva er god tidsskriftjournalistikk, hvilke sjangrer finnes og hva skal til for å få støtte?