Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

v/redaktør Are Brean fra Tidsskrift for den norske legeforening – Årets tidsskrift 2018

Vitenskapen er internasjonal. Medisinen er internasjonal. Gir det da i det hele tatt mening å gi ut et medisinsk vitenskapelig tidsskrift på norsk?

Tidsskriftene, medlemsbladene, magasinene og fanzinene er en viktig del av den skeive kulturarven. Panelet diskuterer betydningen og utstrekningen av skeive norske tidsskrifter og svenske fanziner, som både voktere og formidlere av skeiv kultur og politikk. Hva er skeive trykksakers rolle i dag? Og har skeive trykkede medier en særstilling i en stadig mer digitalisert hverdag?

v/redaktør Mattias Göransson i det svenske tidsskriftet Filter

Magasinet Filter har gjort sig känt för djuploddande intervjuer, långa reportage – och kontroversiella granskningar. Här förklarar chefredaktören Mattias Göransson varför undersökande, och gärna provocerande, journalistik är det bästa sättet att hitta nya läsare. Sedan skadar det förstås inte om du lyckas lösa Palmemordet.

Professor Siri Dokken i samtale med Anne Schäffer

«De første ti årene besto jobben min i å finne komiske vinklinger på alvorlig stoff. De siste ti har jeg brukt mer tid på å lete fram alvoret.»

Hva Siri Dokken mener med dette får vi vite mer om i et foredrag der hun forteller om arbeidsdagen sin som avistegner. I fjor fikk Norge sitt første professorat i satirisk tegning da Siri Dokken, prisbelønnet avistegner i Dagsavisen og mangeårig tegner i Nytt Norsk Tidsskrift, ble utnevnt til professor II ved Kunsthøgskolen i Oslo.

«Siden karikaturstriden har spørsmålene gått på repeat: Hvor går grensen, hvor langt er du villig til å gå … Tegnere forsøker å gi svar, men det gis ikke plass til nyanser, sier Siri Dokken. I samtale med Anne Schäffer vil hun vise oss et realistisk bilde av arbeidet som redaksjonell tegner i norsk medievirkelighet.

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en kritikk bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for.

Kulturrådet melder at ny runde med prosjektmidler til kunst- og kulturkritikk nå er utlyst. Søknadsfrist 4. desember 2018.

Kulturrådet ønsker å legge om støtten til norske kulturtidsskrifter. 29. oktober ble det avholdt en muntlig høring hvor aktørene i tidsskriftmiljøene fikk komme med sine synspunkter. Flere tidsskrifter, både godt etablerte og nye, trues med nedleggelse hvis ikke støtteordningene endres og økes.

Styreleder i Norsk tidsskriftforening, Nana Rise-Lynum sier at Kulturrådets prioritering av tidsskrift i budsjettsøknaden for 2019 gledet alle som jobbet for det, men at skuffelsen var stor når økningen på 10 millioner som de ba om ikke ble bevilget. «Det er verkeleg ikkje mykje pengar vi bed om. Tidsskriftfeltet er fattig, og likevel svært viktig.

Det kom inn mange spennende bidrag og  juryen er godt i gang med vurderingene. Utdeling av prisen(e) vil skje 4. april 2019.

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk.

Vi inviterer til den første konferansen for de nordiske tidsskriftforeningene. Mål for konferansen er mer samarbeid mellom redaktører og tidsskrifter i Norden. Vi har mange felles interesser; både bevaring av nordiske språk, digitale utfordringer, økonomi og støtte fra de respektive lands kulturbudsjetter og institusjoner.

Program legges ut etterhvert, påmelding kan gjøres nå.

Arkitektur N er kåret til Årets til Årets tidsskrift 2019, Jazznytt får pris for språk og formidling og Periskop får pris for å skape et viktig offentlig rom for kritikk.

Kven får meir og kven får mindre? Kan ein søke på fleirårig produksjonsstøtte? Forsvinn innkjøpsordninga? Blir det meir til kritikk? Kva med prosjekt og arrangement? Får vi endeleg det tidsskriftløftet vi har bedt om så lenge?

Kulturrådet ved Rolf Engelsen og Hilde Fossanger legg fram den nye modellen. Spørsmål og diskusjon etterpå.

Å lage gode prosjekter og skrive gode søknader er viktig for mange tidsskrifter og skribenter. Om du skal søke støtte til små eller store prosjekter gjelder det samme; prosjektet skal være gjennomtenkt og gjennomførbart, og søknaden skal være velformulert.

Ny ordning for tidsskrift og kritikk – møte og søknadsveiledning mandag 19. august. Kl. 10:00 – 12:00  i Mølleparken 2 i Oslo

I anledning ny ordning og nytt skjema, inviterer Kulturrådet til søknadsveiledning i våre lokaler. Ansvarlige saksbehandlere vil sammen med kolleger fra seksjon for søknadsforvaltning svare på spørsmål og gå gjennom søknadsskjema.

Har ditt tidsskrift utmerket seg på noen måte; skapt furore i offentligheten,lagt om til et fantastisk design, klekket ut noe nytt eller rett og slett levert særdeles bra i året som har gått?

Da bør du melde deg på i år, innsendingsfristen er 20. januar 2020.

Årets tredje utgave av Prosa er viet 25-årsjubileumet! Vi feirer med et fyldig jubileumsnummer og lansering av første episode av Prosapodden!