Nyhetsarkiv

Her ligger alle redaksjonelle saker fortløpende. Alle saker har hatt en periode på forsiden.

Kulturrådet melder at ny runde med prosjektmidler til kunst- og kulturkritikk nå er utlyst. Søknadsfrist 4. desember 2018.

Kulturrådet ønsker å legge om støtten til norske kulturtidsskrifter. 29. oktober ble det avholdt en muntlig høring hvor aktørene i tidsskriftmiljøene fikk komme med sine synspunkter. Flere tidsskrifter, både godt etablerte og nye, trues med nedleggelse hvis ikke støtteordningene endres og økes.

Styreleder i Norsk tidsskriftforening, Nana Rise-Lynum sier at Kulturrådets prioritering av tidsskrift i budsjettsøknaden for 2019 gledet alle som jobbet for det, men at skuffelsen var stor når økningen på 10 millioner som de ba om ikke ble bevilget. «Det er verkeleg ikkje mykje pengar vi bed om. Tidsskriftfeltet er fattig, og likevel svært viktig.

Det kom inn mange spennende bidrag og  juryen er godt i gang med vurderingene. Utdeling av prisen(e) vil skje 4. april 2019.

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk.

Vi inviterer til den første konferansen for de nordiske tidsskriftforeningene. Mål for konferansen er mer samarbeid mellom redaktører og tidsskrifter i Norden. Vi har mange felles interesser; både bevaring av nordiske språk, digitale utfordringer, økonomi og støtte fra de respektive lands kulturbudsjetter og institusjoner.

Program legges ut etterhvert, påmelding kan gjøres nå.

Arkitektur N er kåret til Årets til Årets tidsskrift 2019, Jazznytt får pris for språk og formidling og Periskop får pris for å skape et viktig offentlig rom for kritikk.

Kven får meir og kven får mindre? Kan ein søke på fleirårig produksjonsstøtte? Forsvinn innkjøpsordninga? Blir det meir til kritikk? Kva med prosjekt og arrangement? Får vi endeleg det tidsskriftløftet vi har bedt om så lenge?

Kulturrådet ved Rolf Engelsen og Hilde Fossanger legg fram den nye modellen. Spørsmål og diskusjon etterpå.

Å lage gode prosjekter og skrive gode søknader er viktig for mange tidsskrifter og skribenter. Om du skal søke støtte til små eller store prosjekter gjelder det samme; prosjektet skal være gjennomtenkt og gjennomførbart, og søknaden skal være velformulert.

Ny ordning for tidsskrift og kritikk – møte og søknadsveiledning mandag 19. august. Kl. 10:00 – 12:00  i Mølleparken 2 i Oslo

I anledning ny ordning og nytt skjema, inviterer Kulturrådet til søknadsveiledning i våre lokaler. Ansvarlige saksbehandlere vil sammen med kolleger fra seksjon for søknadsforvaltning svare på spørsmål og gå gjennom søknadsskjema.

Har ditt tidsskrift utmerket seg på noen måte; skapt furore i offentligheten,lagt om til et fantastisk design, klekket ut noe nytt eller rett og slett levert særdeles bra i året som har gått?

Da bør du melde deg på i år, innsendingsfristen er 20. januar 2020.