16. september: Grunnkurs i kritikk

Kritikken er en faglig ytring.  Derfor må vi også ha lov til å stille visse krav til den – om sjangerplassering, framføring, kraft, intensitet og en rekke andre ting. På dette kurset går vi gjennom elementer en anmeldelse bør inneholde, og ser på eksempler som er skrevet av deltakerne eller som har stått i det tidsskriftet de jobber for. (Dette kurset er det samme som vi hadde i oktober.)

Send eksempler – i Word-format – til asgeir. olden@ij.no så snart som mulig etter påmelding

Sted: Fritt Ords lokaler i Uranienborgvn. 2, Oslo
Tid: Kl. 16.00 - 20.00. Pizza serveres underveis.

Kr. 400 for medlemmer, kr. 1000 for andre.

Påmelding her.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!