17.30-18.30 Jakten på alvoret

Professor Siri Dokken i samtale med Anne Schäffer

«De første ti årene besto jobben min i å finne komiske vinklinger på alvorlig stoff. De siste ti har jeg brukt mer tid på å lete fram alvoret.»

Hva Siri Dokken mener med dette får vi vite mer om i et foredrag der hun forteller om arbeidsdagen sin som avistegner. I fjor fikk Norge sitt første professorat i satirisk tegning da Siri Dokken, prisbelønnet avistegner i Dagsavisen og mangeårig tegner i Nytt Norsk Tidsskrift, ble utnevnt til professor II ved Kunsthøgskolen i Oslo.

«Siden karikaturstriden har spørsmålene gått på repeat: Hvor går grensen, hvor langt er du villig til å gå … Tegnere forsøker å gi svar, men det gis ikke plass til nyanser, sier Siri Dokken. I samtale med Anne Schäffer vil hun vise oss et realistisk bilde av arbeidet som redaksjonell tegner i norsk medievirkelighet.

Ekstremisme, folkemusikk, død og odelsrett: I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om døden, samtale med komponist og folkemusikar Anne Hytta, tekstar om odelsrett, farskjærleik og arven etter Sovjetunionen.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern