17.30-18.30 Jakten på alvoret

Professor Siri Dokken i samtale med Anne Schäffer

«De første ti årene besto jobben min i å finne komiske vinklinger på alvorlig stoff. De siste ti har jeg brukt mer tid på å lete fram alvoret.»

Hva Siri Dokken mener med dette får vi vite mer om i et foredrag der hun forteller om arbeidsdagen sin som avistegner. I fjor fikk Norge sitt første professorat i satirisk tegning da Siri Dokken, prisbelønnet avistegner i Dagsavisen og mangeårig tegner i Nytt Norsk Tidsskrift, ble utnevnt til professor II ved Kunsthøgskolen i Oslo.

«Siden karikaturstriden har spørsmålene gått på repeat: Hvor går grensen, hvor langt er du villig til å gå … Tegnere forsøker å gi svar, men det gis ikke plass til nyanser, sier Siri Dokken. I samtale med Anne Schäffer vil hun vise oss et realistisk bilde av arbeidet som redaksjonell tegner i norsk medievirkelighet.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.