17.30-18.30 Jakten på alvoret

Professor Siri Dokken i samtale med Anne Schäffer

«De første ti årene besto jobben min i å finne komiske vinklinger på alvorlig stoff. De siste ti har jeg brukt mer tid på å lete fram alvoret.»

Hva Siri Dokken mener med dette får vi vite mer om i et foredrag der hun forteller om arbeidsdagen sin som avistegner. I fjor fikk Norge sitt første professorat i satirisk tegning da Siri Dokken, prisbelønnet avistegner i Dagsavisen og mangeårig tegner i Nytt Norsk Tidsskrift, ble utnevnt til professor II ved Kunsthøgskolen i Oslo.

«Siden karikaturstriden har spørsmålene gått på repeat: Hvor går grensen, hvor langt er du villig til å gå … Tegnere forsøker å gi svar, men det gis ikke plass til nyanser, sier Siri Dokken. I samtale med Anne Schäffer vil hun vise oss et realistisk bilde av arbeidet som redaksjonell tegner i norsk medievirkelighet.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!