Eos årets svenskfinske kulturtidsskrift

Lørdag ble barnetidsskriftet Eos kåret til årets finlands-svenske kulturtidsskrift, og går dermed videre som kandidat til den nordiske tidsskriftprisen.

Det er femte gang Tidskriftcentralen deler ut den finlandssvenske kulturtidskriftprisen, som er på 3000 euro.

"Tidsskriftet Eos retter seg til barn og unge i Svenskfinland med et alvorlig budskap uten å bruke en irriterende pekefinger", heter det i begrunnelsen for prisen.

Juryen pekte også på at "Eos belyser livet fra mange synsvinkler og byr på friske intervjuer" og at tidsskriftet fungerer som en "forbindelseslinje mellom skoleelever i det svensktalende Finland."

Dette er andre gang Eos vinner prisen. Som vinner er Eos dermed også Tidsskriftcentralens kandidat til prisen som årets nordiske tidsskrift som skal kåres senere i år i samarbeid med de andre nordiske tidsskriftforeningene. Tidskriftscentralen er en interesseforening for finlandssvenske kultur-, opinions- og forskningstidsskrifter.

Les mer om prisen og om Tidskriftcentralen her (http://tidskriftscentralen.fi/eos-blev-arets-kulturtidskrift-for-andra-gangen/

Les mer om den svensktalende delen av Finland her https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskfinland

Bilde: Tidskriftscentralens ordförande Birgitta Snickars von Wright, journalisten Kerstin Kronvall, redaktören Susan Sandberg-Ek och verksamhetsledaren Christian Lång.
Foto: Ari Nykvist.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern