It's back to the future for Eurasia

"New Eastern Europe" notes the coming of age of an interconnected generation; "La Revue nouvelle" disentangles the clash of interests behind the scenes of Euromaidan; "Soundings" contrasts yesterday's cultural bricolage with today's neoliberal culture; "Lettera internazionale" claims the decline of the West is on hold; "Magyar Lettre" imagines not a Fortress Europe but a continent open to other continents; "Multitudes" reviews attitudes towards African art and modern China; "Host" digests the last 50 years of literature and politics; "L'Espill" makes the case for Catalan literature as one among many European literatures; "Kulturos barai" takes a transatlantic perspective on big stories from small countries; "Nova Istra" remembers Mirko Kovac; "Sodobnost" talks about dance; and in "Syn og Segn" Jon Fosse says Catholic mass makes for better theatre.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!