Transcendent and instinctively transgressive

"Index" looks back on forty years of free-speech campaigning; "Esprit" asks "Où en sont les philosophes?"; "Visegrad Insight" unites central Europe's disparate parts; "Kulturos barai" talks to Gerard Delanty about citizenship and heritage; "Samtiden" attempts to shake Norwegians out of euro-complacancy; "Lettera internazionale" pinpoints the new in the new protest wave; "Syn og Segn" shifts the focus from climate back to the environment; and "Merkur" historicizes the concept of real-time.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.