Unshakeable knowledge of what is good

"Free Speech Debate" hears the call from Istanbul loud and clear: "participatory democracy or bust!"; "Schweizer Monat" demands an end to quibbling over the future of Europe; "L'Espill" ponders the crisis of television; "Esprit" notes that Marseille Capital of Culture 2013 is struggling to shake off its shabby image; "Gegenworte" sees science get a bad press in the media's handling of prominent plagiarizers; "Glänta" celebrates twenty years of publishing, or not...; "Dilema veche" appeals for the kind of basic trust that allows society to advance; "Akadeemia" contemplates life with neither nation nor home; and "Revolver Revue" advises the Czech president to read something lighter than Karel Capek's "Apocryphal Tales".

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!