FANFARE kåret til årets nordiske kulturtidsskrift

Det norske tidsskriftet FANFARE er kåret til Årets nordiske kulturtidsskrift. Prisen deles ut i forbindelse med Bok & Biblioteksmässan i Göteborg, 23 september, samtidig med den svenske kultur-tidsskriftprisen.

Tidligere i år ble FANFARE kåret til Årets tidsskrift i Norge, av en jury nedsatt av Norsk tidsskriftforening. I denne juryen satt Margunn Vikingstad, Litteraturkritikar i Morgenbladet og juryleder, Andreas Wiese, daglig leder Litteraturhuset i Oslo, Nazneen Khan-Østrem, forlagsredaktør dokumentar, Aschehoug, Geir A. Skomsøy, designfaglig rådgiver, konseptutvikler og tekstforfatter, Vidar Røeggen, seniorrådgiver, Universitets- og høgskolerådet

Prisen er et samarbeid mellom de nordiske tidsskriftforeningene. Det er de respektive landenes nasjonale vinnere som er nominert til prisen.

Juryens begrunnelse er:
Tidsskriftet Fanfare er et ungt tidsskrift med et beskjedent uttrykk og høye ambisjoner. Med likestilling og aktivisme som grunnlag, og blant annet ved å la både etablerte og mindre etablerte kunstnere og kulturarbeidere vise seg frem, utvider Fanfare horisonten.

For med sin åpne og rett frem måte å være på, gjør tidsskriftet så vel eksperimentelle litteratur, debatter og vanskelige emner tilgjengelige. Ikke minst viser de sammenhengene mellom kunstnerlige eksperimenter og diskusjoner og aktuelle, alvorlige politisk og genuspolitiske problemstillinger.

Ved å variere sjangre, stil og visuelt uttrykk og med både kritisk og selvkritisk blikk på kvaliteten diskuterer tidsskriftet kultur på en helt særegen måte. Fanfare har dessuten som et tilskudd til virksomheten gjort suksess med lydboksingel-prosjektet Ferdigsnakka. Et konseptuelt skritt ut i verden gjorde de også med Fanfare#5 hvor temaet var å undersøke hva det internasjonale egentlig innebar. Det nummeret ble utgitt på norsk, engelsk og japansk.

Fanfare viser frem en estetisk og politisk lydhørhet for litteraturens berøringspunkter med andre kunstarter og for samspillet mellom kunst, hverdagsliv og den store omverdenen.

Den frittstående juryen består av en person fra hvert deltakerland. Juryen i år har bestått av:

Tania Örum, lektor emeritus v/Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Köbenhavns Universitet, Danmark, Torbjörn Elensky, forfatter och kulturskribent, Sverige, Margunn Vikingstad, litteraturkritiker i Morgenbladet, Norge og Stefan Wallin, riksdagsmann og tidligere kulturminister, Finland.

De øvrige 4 nominerte var danske Architectura, svenske Divan, Eos och Astra från Finland.

Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter var ansvarlig for arrangementet i år. Arrangementet sirkulerer mellom de deltakende landene.

Flere opplysninger om prisen kan fåes hos Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter, Siri Reuterstrand e-post siri@alba.nu mobil +4570-5139068.

Fanfare: Synne Øverland Knudsen, e-post synne@fanfare.as mobil 48 23 79 07

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!