Følger du redaktørplakaten? Eller er noen fritatt fra ditt kritiske blikk?

Tid og sted: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

Redaktør i Politiforum Ole Martin Mortvedt forteller om sine erfaringer etter å ha inntatt et standpunkt i Monika-saken, og krevd politimesterens avgang, etter å ha kritisert styreleder og generalsekretær i egen organisasjon for uryddig avtaleinngåelse med styreleders nabo og en bredt anlagt artikkel hvor politidirektøren først oppfordrer kvinner til å søke ledende stillinger, for deretter å ringe en av de kvinnelige søkerne, og be henne trekke søknaden.

Det handler om politiansattes frykt for å bli sporet til å ha kontakt med redaktøren, både på telefon, e-post og i personlig møte. Og om hvordan jeg måtte finne kanaler kildene kunne stole på for å kommunisere. Og det handler om hvordan en makthaver iverksetter skjulte sanksjoner for å vanskeliggjøre journalistikken.

Politiforum utgis av Politiets Fellesforbund og er Norges største uavhengige politimagasin.

Seminaret er åpent for alle.

Ole Martin Mortvedt er politimannen som gjorde om politiets fagforeningsblad fra å drive med informasjon til å drive etter redaktørplakaten. Han har 16 års erfaring som politiredaktør. Under hans ledelse har Politiforum mottatt 12 Fagpressepriser. Selv har han mottatt Fagpressens Spesialpris (2004) for dekning av Nokas-ranet, Hedersprisen (2005), Årets Bladfyk (2015) og Innertieren (Skuddene på Roa 2016).

Arr: Norsk tidsskriftforening og Fagpressen i samarbeid med Universitetsforlaget.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern