Gapestokk eller viktig publisering?

Tid og sted: 1.11. 15.00-17.00 i kantina til Aschehoug/Universitetsforlaget, Sehesteds plass

Redaktør Tove Lie i universitets- og høgskoleavisa Khrono ble i sommer anklaget for å gjøre «knefall for gapestokk-mentaliteten» da hun i sommer publiserte en sak om at professor ved Universitetet i Stavanger, Nils Rune Langeland, hadde sendt grove meldinger til ulike kvinner. Flere av dem hadde «outet» professorens trakasserende meldinger i sosiale medier. Saken skapte en opphetet mediedebatt med sterke fronter. Redaktøren forteller om hvordan det var å stå i stormen på seminaret om ytringsmot.

Khrono har publisert flere saker om varsling i akademia, omstridt konsulentbruk og drevet kritisk journalistikk mot avisens eier og jobber mot hemmelighold og for mer åpenhet i akademia.

Seminaret er åpent for alle.

Tove Lie har utviklet og bygd opp nettavisen Khrono, som ble lansert i 2013 og mottok Fagpresseprisen året etter. Hun har mange års erfaring som journalist og redaktør, blant annet fra Nationen, Ny Tid og Klassekampen. Hun har også vært direktør i Samlaget og utgitt to bøker; Fredsnasjonens grenseløse våpenhandel (2012) og Grepa kvinnfolk (2015).

Arr: Norsk tidsskriftforening og Fagpressen i samarbeid med Universitetsforlaget.

Ekstremisme, folkemusikk, død og odelsrett: I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om døden, samtale med komponist og folkemusikar Anne Hytta, tekstar om odelsrett, farskjærleik og arven etter Sovjetunionen.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern