Kritikerlagets satser for 2019

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk.

Fra 1.1.2019 er satsene som følger:

VEILEDENDE SATSER FOR KRITIKK OG KOMMENTARER 2019
Utarbeidet av Norsk kritikerlag

1) Standard kritikk og kommentartekster kr 4 900

2) Mer arbeidskrevende kritikker og kommentartekster kr 8 050

3) Essay kr 10 550

4) Paneldebatt deltakelse fra kr 3 000

Tillegg for forberedt innlegg (etter avtale) kr 1 200

5) Paneldebatt ledelse / Konferansier fra kr 4 200

6) Kåseri kr 4 300

7) Foredrag opp til 20 minutter kr 4 600

8) Foredrag opp til 45 minutter kr 8 500. Gjenbruk 5000

9) Foredrag opp til 60 minutter fra kr 10 000. Gjenbruk fra kr 6000

Om satsene
Satsene er beregnet med tanke på kritikernes tidsbruk og at honoraret skal inkludere frilanserens kostnader ved feriepenger, pensjon, sykeforsikring, kontor osv. Reise og diett i henhold til statens satser kommer i tillegg.

Punkt 4–9 er identiske med Norsk forfattersentrums satser. Merk at Forfattersentrum anbefaler at man tar et tillegg for lang reise, kr 2 000, når reisen gjelder kun ett oppdrag og hvor det er mer enn fire timer reise vei totalt med raskeste reisemåte, uansett hvilken reisemåte som blir benyttet. Dette tillegget må avklares med oppdragsgiver på forhånd.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.