Nordisk Østforum åpent på nett

Første åpent tilgjengelige nummer av Nordisk Østforum er ute på nett, og ble lansert med debatt hos Cappelen Damm.

Hybridkrigføring?

Hovedartikkelen i det ferske nummeret, som ble lansert 22. juni, er ført i pennen av Arild Moe og Lars Rowe (begge FNI), og undersøker hva som egentlig lå bak flyktningstrømmen som kom over grensen mellom Russland og Norge høsten 2015.

5500 migranter kom over Storskog. Aldri før har man sett en lignende aktivitet i området. Hva var årsakene til denne utviklingen? Er det rimelig å se på flyktningstrømmen som en del av russisk «hybridkrigføring»? Eller sier den norske mediedekningen mer om forholdet mellom Russland og Norge enn om russisk politikk?

Disse spørsmålene var også utganspunktet da Cappelen Damm og NUPI inviterte til lanseringsseminaret «Flyktningstrømmen over Storskog : Sto Russland bak?» onsdag 22. juni. I panelet satt Arild Moe, tidligere utenriksredaktør i Aftenposten Kjell Dragnes, FAFO-forsker Guri Tyldum og redaktør i The Independent Barents Observer, Thomas Nilsen. Seminaret ble arrangert med støtte fra Tidsskriftforeningen, Kulturrådet og Fritt Ord.

Les mer her

Temanummer om iransk film med Sara R. Yazdani og regissør Kaveh Tehrani som gjesteredaktører. Kurator Övül Ö. Durmusoglu skriver om Forough Farrokhzads «The House is Black» (1964), filmforsker Annie Fee diskuterer hvorfor Jafar Panahis «Taxi Teheran» (2015) ikke er en art-house film.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern