Nytt Norsk Tidsskrift og Manifest Tidsskrift inviterer til debatt

I 1985 analyserte Øyvind Østerud hvordan landene i den tredje verden, «jordens fordømte» (Fanon) ble brukt som «mobiliserende trumfkort» av europeiske venstreintellektuelle på 1960-tallet og 1970-tallet. Hvor godt traff Østerud med analysen sin? Og hva har skjedd siden med det som den gang ble kalt den tredje verden, og venstresidens forhold til den? Nytt Norsk Tidsskrift og Manifest Tidsskrift inviterer til debatt med Øyvind Østerud, Eyolf Jul-Larsen, Tore Linné Eriksen, Benedicte Bull og Henrik Hovland.

Før debatten viser vi den ferske dokumentarfilmen Concerning Violence av Göran Hugo Olsson. Filmen har et unikt arkivmateriale fra kolonitiden, og bruker den antikolonialistiske tenkeren Frantz Fanons Jordens fordømte som lydspor, lest av Lauryn Hill. Etter debatten spiller Brox og Engels musikk fra den tredje verden.

Debatten er en del av Nytt Norsk Tidsskrifts 30-års jubileum, og Østeruds artikkel med kommentarer ble trykket i jubileumsutgaven.

Sted: Parkteateret

Tid: Torsdag 25. september, kl. 18.00 (debatten begynner 19.30)

Les mer her

For ytterligere informasjon:

Ta kontakt med Andreas Carlsson (redaksjonssekretær i Nytt Norsk Tidsskrift), andreas.carlsson@universitetsforlaget.no, 922 85 764

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.