Og de nominerte er…

Årets nordiske tidsskrift kåres på Bokmessen i Gøteborg fredag den 28. september. Årets tidsskrift i Norge, Norsk Shakespeare og teatertidsskrift, er vår kandidat. Fra de andre landene i Norden er Nya Argus (Finland), Suomen Luonto (Finland), Standart (Danmark) og Ett lysande namn (Sverige) nominerte.

Prisen ble første gang delt ut i Oslo i 2009. Seieren gikk da til det norske litteraturtidsskriftet Vinduet. Siden den gang har Norge gjort stor suksess.  I fjor vant litteraturtidsskriftet Bokvennen, og de mottok prisen under bokmessen Bogforum i København. Det allmennkulturelle tidsskriftet Syn og Segn landet prisen på bokmessa i Helsingfors i 2010.

Kan 2012 være året et dansk, finsk eller svensk tidsskrift går av med seieren? Eller vinner et norsk tidsskrift for fjerde år på rad?

Fosse og klima, treningstips og regionreform: I den nye utgåva av Syn og Segn er det ein stor samtale med forfattaren Jon Fosse og temaartiklar om han. Vidare er det tekstar om vindmøller og regionreform. Og korleis er det å vere ein økonomisk noldus? Er det behov for ei revitalisering av skjønnlitteraturen i norskfaget, og korleis er det når sorga aldri slepper taket?

Nyheter fra Eurozine