STEMMER-prisen delt ut for andre gang

27.april arrangerte STEMMER Magasin for litterære og samfunnsengasjerte  tekster prisutdeling i tekstkonkurransen Underveis, på Litteraturhuset i  Oslo.

STEMMER arrangerer årlige tekstkonkurranser, og vi delte ut STEMMER-prisen for andre gang. Tine Kolstad presenterte juryens uttalelse. Hilde Kat. Eriksen, som vant i kategorien prosa, og Cathrine Louise Finstad, som vant i kategorien dikt, leste tekstene sine høyt og fikk diplom, bilde og blomster av Sonja Nyegaard og Merete Berg Toreg. Deretter leste Gunnar Hagen, som fikk andrepris i kategorien prosa, sin tekst.

Vi avsluttet første del av arrangementet med et kunstnerisk innslag v/ Nina Andresen-Borud, Verena Waddel og Dag-Michael Andresen. Etter pausen arrangerte vi et åpent redaksjonsmøte, som ble ledet av Kristian Lødemel  Sandberg og Oddmund Kårevik fra redaksjonsrådet.

Det kom mange fine  innspill: ”Bladet er veldig personlig. Jeg føler at det snakker til meg”.  ”Jeg savner humor”. ”Godt å lese noe som setter i gang tankene, jeg likte stoffet om Forsøksgymnaset i forrige nummer. Det fikk meg til å reflektere over hva som skjer i skolen i dag”.

Oddmund Kårevik fortalte om The Sun Magazine, som intervjuer personer som har noe ved seg, for eksempel økologiske bønder, forskere, politikere eller folk som har funnet veien ut av en livskrise. De tør å ta plass, og magasinet tør å gi plass. Magasinet  har også noe som heter Readers Write, der leserne sender inn tekster om spesielle temaer som for eksempel ”sukker” eller ”regn”.

Det ble sagt at STEMMER hadde et passe høyt nivå: Det var ikke for seriøst (som for eksempel Vinduet), men brakte gode historier. Alle har en historie å fortelle. Det er fint å møtes rundt gode tekster og feire.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern