Tidsskriftet Fett får pris i åpen klasse for å ha skapt et åpent rom for feministisk debatt

Prisen i åpen klasse tildeles tidsskriftet Fett for å ha skapt et åpent rom for feministisk debatt. I dette rommet har mange unge skribenter og illustratører fått prøve seg for første gang. Slik bringer tidsskriftet mange nye, viktige stemmer inn i den bredere offentligheten. Samtidig er fortiden ikke glemt – her er det tydelige linjer tilbake i historien. Fett har mot til å gi kontroversielle temaer plass og tid. Metoo, trans, scenenekt, rasisme – Fett går i dybden. Alltid med respekt, aldri feigt. Ofte med humor, alltid med alvor i bunnen. Fett evner å både irritere og engasjere.

Tema for årets femte utgave er fagfornyelsen. Fokus ligger på tverrfaglige temaer i de nye læreplanene som ble tatt i bruk i høst, og på hvordan digitalisert undervisning påvirker lærer og elev. Mange interessante perspektiver åpner seg når man ser nærmere på hvordan de ulike temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling krysser hverandre.