Verdensmagasinet X risikerer nedleggelse

Får regjeringen gjennomslag for sine omdisponeringer i tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet, vil det kunne innebære at TF-medlemmet Verdensmagasinet X kan bli nedlagt.

I regjeringens ”flyktningebudsjett” som ble fremlagt i slutten av oktober foreslås det store omdisponeringer på bistandsbudsjettet, herunder å nulle en budsjettpost som går til å støtte informasjonstiltak om bistand i norske organisasjoner.

Denne posten får Verdensmagasinet X driftstøtte fra, og får regjeringen gjennomslag for kuttforslaget sitt, risikerer Verdensmagasinet X å bli nedlagt, allerede tidlig neste år, bekrefter redaktørene Kjersti Kanestrøm Lie og Elida Høeg, som deler på redaktørposten.

Verdensmagasinet X er ikke alene om å være truet av nedleggelse, som følge av endringer i bistandsbudsjettet.

Norads fagblad for utviklingsspørsmål, Bistandsaktuelt, er foreslått nedlagt for å spare inn 6 millioner kroner.

I etterkant av forslaget om å nedlegge Bistandsaktuelt har flere presseorganisasjoner, herunder Fagpresseforeningen, forsøkt å legge press på Stortinget og regjeringen for å sikre at Bistandsaktuelt ikke nedlegges.

Dersom regjeringens forslag gjennomføres, innebærer det at de to eneste mediene som dekker bistand og utviklingsspørsmål på norsk forsvinner. Igjen i Norge er da kun Development Today, som utgis i Norge. Men dette nyhetsbrevet redigeres på engelsk, og dekker hele Norden.

Verdensmagasinet X ble startet opp i 1991 og eies av de fire organisasjonene Fellesrådet for Afrika, Latin-Amerikagruppene, SAIH og Utviklingsfondet. Magasinet har vært medlem av Tidsskriftforeningen siden 2007.

Forhandlingene om statsbudsjettet for 2016 skal etter planen avsluttes fredag.

I høst er det hundre år siden den russiske Oktoberrevolusjonen fant sted. oktoberrevolusjonen viste en hel verden at det ikke er naturgitt hvem som skal herske og hvem som skal herskes over. Revolusjonen var til stor inspirasjon for hele den norske arbeiderbevegelsen de første åra etter den fant sted. Årets siste nummer har oktoberrevolusjonen som tema, håper vi også klarer å overraske litt!

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern