Vinduet er kåret til årets tidsskrift 2015

Tidsskriftet Vinduet, under redaktør Kaja Schjerven Mollerin i 2014, er kåret til Årets tidsskrift. Hederlig omtale går til Røyst -  Politikk og tankeleik på venstresida. Prisutdeling på Litteraturhuset i Oslo, Kjelleren, torsdag 16. april kl. 18.00

ÅRETS TIDSSKRIFT: VINDUET

REDAKTØR: Kaja Schjerven Mollerin
GRAFISK DESIGN: Jørn Aagard

Juryens begrunnelse:

Juryen har funnet at tidsskriftet Vinduet under redaktør Kaja Schjerven Mollerin i 2014 stod i en helt egen klasse når det gjelder språklig og litterær kvalitet på artiklene. Også med tanke på evnen til å skape debatt, stod Vinduet i en særstilling, spesielt gjennom bidraget til debatten om Peter Handke og Ibsen-prisen (Øyvind Bergs artikkel i 3/2014).

Vi opplever at det er tydelig profil på bladet, uten at den virker som en tvangstrøye, det er plass for mye ulikt stoff. Det er tydelig at redaktøren er opptatt av å formidle noe eksistensielt, og det lykkes hun i. Det handler like mye om innholdet i litteraturen som om formen, og det gjør artiklene tilgjengelige og interessante for mange.

Både etablerte og nye stemmer kommer til. Artiklene er lange, men velskrevne – og vitner om grundig arbeid av skribenten selv, men også ikke minst av redaktøren. Det er fin variasjon i sjangre: essays, forfatterskapslesninger, reportasjer, sterke intervjuer, oversettelser, tematiske artikler, bokomtale og petiter – og den nyskapende spalten «Åpninger». Redaktøren finner også plass til humor.

Tidsskriftets form roper litterær kvalitet, som også er tidsskriftets fundament. Designet er rent og enkelt - klassisk. Typografi og oppsett gjør sidene gode å lese og fotografier og illustrasjoner understreker tekstene på en fin måte. Utvendig i en blanding av det lekre med det glatte hvite coveret, og det røffe med kartongfarge og tekstur på selve omslagspapiret/pappen. Satsspeilet varierer mellom blokk og løs høyre som gir rytme til lesningen.

Vinduet 2014 tar tak i leseren. Dette er tidsskriftet for de som liker å lese, bare sørg for ro nok rundt deg slik at konsentrasjonen forblir uforstyrret (det anbefales å starte med å lese Agnes Ravatns artikkel i 3/2014 om å overleve i distraksjonenes tidsalder).

HEDERLIG OMTALE: RØYST -  Politikk og tankeleik på venstresida

REDAKTØR: Gøran Thengs og Preben Sørheim
GRAFISK DESIGN: Mads Andersen

Juryens begrunnelse:

Tidsskriftet Røyst. Politikk og tankeleik på venstresida er basert i Bergen og kom i 2014 ut for første gang, med to omfattende numre. Det fremstår som et lovende, offensivt, velredigert bidrag til den norske tidsskriftfloraen. Det er lekende redigert og preget av overskudd og kunnskap. Formen det er gitt, bidrar også i stor grad til leselyst. Det har stor variasjon i formater og genre, og ikke minst i valg av temaer. Røyst utmerker seg i det å variere mellom lokalt, nasjonalt og internasjonalt perspektiv. Svært mange av artiklene oppleves som relevante. Røyst får hederlig omtale for 2014-årgangen.

Juryen har bestått av:

Frode Molven, (juryleder), sjefredaktør for generell sakprosa, Vigmostad & Bjørke
Solveig Øye, forlagsredaktør, Kagge Forlag
Margunn Vikingstad, litteraturkritiker i Morgenbladet
Geir A. Skomsøy, designfaglig rådgiver, konseptutvikler og tekstforfatter

___________________________________________________________________________________________

Arrangementet er åpent for alle. Norsk tidsskriftforening står bak prisen, som også er støttet av Norsk Journalistlag og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening. Norsk Tidsskriftforening er en organisasjon for kulturelle, politiske og vitenskapelige tidsskrifter i Norge, og har i dag 89 medlemstidsskrifter.

Pressemelding kan lastes ned her

Håndleddsbrudd, klamydia og kreftceller blir lagt under lupen i siste utgave av Tidsskriftet.

15.00-17.00 17. august 2017

TFs kontor, Litteraturhuset