Vitenskapelige tidsskrifter foran stupet: Åpen tilgang

Norsk tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer redaktører, utgivere, forleggere og artikkelforfattere til et frokostmøte og en rundbordsamtale om redaksjonelle hensyn i overgangen til åpen tilgang (open access).

Flere vitenskapelige tidsskrifter er allerede i gang med åpen publisering, og flere er under oppseiling. For redaksjoner og utgivere endres rutiner, arbeidsoppgaver og økonomi. Blir kvalitet og kontroll forsaket eller styrket? Blir redaksjonenes og forfatternes interesser tilstrekkelig ivaretatt? Og kan vi påvirke prosessene videre i riktig retning?
 Deltakere: Ellen Rees (redaktør i Edda - bildet), Rune Karlsen (redaktør i Tidsskrift for samfunnsforskning), Terje Colbjørnsen (redaksjonssekretær i Norsk medietidsskrift), og Narve Fulsås (redaktør i Historisk tidsskrift).Ordstyrer: Tore Slaatta, generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.
Tirsdag 20. september kl. 08:30–10:00.
 Dørene åpner kl. 08:15.

Sted: Uranienborgveien 2 (NFF, inngang Parkveien)

Servering: rundstykker og kaffe/te

Gratis adgang

Obligatorisk påmelding til kristine.isaksen@nffo.no innen fredag 16. september.

Aktuelt: Rapporten «Nasjonale retningslinjer for åpen tilgang til forskningsresultater» http://www.cristin.no/om/aktuelt/aktuelle-saker/2016/rapport-nasjonale-retningslinjer.pdf ble utgitt rett før sommeren med høringsfrist 1. november.

Arrangører: Norsk Tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

Spørsmål om arrangementet: Nils Lahlum Nils.Lahlum@universitetsforlaget.no / 934 13284, Kristine Isaksen, kristine.isaksen@nffo.no / 22 12 11 48

Transaktivisme og abort, arkitektur og lefsebaking. I den nye utgåva av Syn og Segn er det temasider om arkitektur og byggkvalitet, samtale om sorteringssamfunnet med barnelege Ola Didrik Saugstad, tekstar om einsemd, goth-miljøet og dei kvite flekkane i verdsrommet.

Nyheter fra Eurozine

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern