Vitenskapelige tidsskrifter foran stupet: Åpen tilgang

Norsk tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening inviterer redaktører, utgivere, forleggere og artikkelforfattere til et frokostmøte og en rundbordsamtale om redaksjonelle hensyn i overgangen til åpen tilgang (open access).

Flere vitenskapelige tidsskrifter er allerede i gang med åpen publisering, og flere er under oppseiling. For redaksjoner og utgivere endres rutiner, arbeidsoppgaver og økonomi. Blir kvalitet og kontroll forsaket eller styrket? Blir redaksjonenes og forfatternes interesser tilstrekkelig ivaretatt? Og kan vi påvirke prosessene videre i riktig retning?
 Deltakere: Ellen Rees (redaktør i Edda - bildet), Rune Karlsen (redaktør i Tidsskrift for samfunnsforskning), Terje Colbjørnsen (redaksjonssekretær i Norsk medietidsskrift), og Narve Fulsås (redaktør i Historisk tidsskrift).Ordstyrer: Tore Slaatta, generalsekretær i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.
Tirsdag 20. september kl. 08:30–10:00.
 Dørene åpner kl. 08:15.

Sted: Uranienborgveien 2 (NFF, inngang Parkveien)

Servering: rundstykker og kaffe/te

Gratis adgang

Obligatorisk påmelding til kristine.isaksen@nffo.no innen fredag 16. september.

Aktuelt: Rapporten «Nasjonale retningslinjer for åpen tilgang til forskningsresultater» http://www.cristin.no/om/aktuelt/aktuelle-saker/2016/rapport-nasjonale-retningslinjer.pdf ble utgitt rett før sommeren med høringsfrist 1. november.

Arrangører: Norsk Tidsskriftforening og Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening.

Spørsmål om arrangementet: Nils Lahlum Nils.Lahlum@universitetsforlaget.no / 934 13284, Kristine Isaksen, kristine.isaksen@nffo.no / 22 12 11 48

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

Shuddhashar's  Issue 16 is published and ready for you to read.  We have articles on a range of topics related to our mission -- from climate change to the Rohingya refugees, and from a devastation in Iraq to the role of politics in the arts -- to name just a few. As always, we hope you will read ideas that inspire you to think, write, and act.