Kritikerlagets veilende satser

Norsk kritikerlag har indeksregulert sine veiledende satser for kritikk.

Fra 1.3.2020 er satsene som følger:

VEILEDENDE SATSER FOR KRITIKK OG KOMMENTARER 2020

Utarbeidet av Norsk kritikerlag

1) Standard kritikk og kommentartekster kr 5 000

2) Mer arbeidskrevende kritikker og kommentartekster kr 8 200

3) Essay kr 10 750

4) Paneldebatt deltakelse fra kr 3 100
Tillegg for forberedt innlegg (etter avtale) kr 1 250

5) Paneldebatt ledelse / Konferansier fra kr 4 500

6) Foredrag opp til 20 minutter fra kr 4 600

7) Foredrag opp til 45 minutter fra kr 8 500. Gjenbruk 5 000

8) Foredrag opp til 60 minutter fra kr 10 000. Gjenbruk fra kr 6 000

Om satsene Satsene er beregnet med tanke på kritikernes tidsbruk og at honoraret skal inkludere frilanserens kostnader ved feriepenger, pensjon, sykeforsikring, kontor osv. Reise og diett i henhold til statens satser kommer i tillegg. Punkt 4–8 er identiske med Norsk forfattersentrums satser. Merk at Forfattersentrum anbefaler at man tar et tillegg for lang reise, fra kr 2 000, når reisen gjelder kun ett oppdrag og hvor det er mer enn fire timer reise vei totalt med raskeste reisemåte, uansett hvilken reisemåte som blir benyttet. Dette tillegget må avklares med oppdragsgiver på forhånd.

I 1870 fantes det omtrent 100 000 griser i Norge. I dag slakter vi 1,7 millioner griser hvert år. Nå hører vi om et voksende ubehag knyttet til denne produksjonen – selv næringen snakker om «stor etterspørselsrisiko». Og dyrevernere at dersom forbrukere visste mer om hvordan grisen blir mat, så ville maten smakt annerledes.