Utgivelser

Høstmagasinet i år handler om musikk og musikere fra nord. Artiklene er innom tradisjoner, historie og samtid, uten at vi er i nærheta av å dekke det hele, så mer får følge i kommende utgaver. Vi melder ti bøker i mange sjangre.

Boligdiskusjonen er mangslungen og har mange deltakere; boligutvikling er byutvikling, samtidig som boligen er et viktig privat anliggende for alle. Alle har erfaring med det å bo. Så hva skal ”boligdiskusjonen” baseres på? Svaret er opplagt: Diskusjonen må gi rom både for objektiv kunnskap og privat boligkompetanse.

Moderskapsmaset og det perfekte husmor-idealet kan true likestillinga i Noreg; les intervju om cupcakes, deltidsarbeid og morsrolla. Korleis bør ei fullgod forfattar-utdanning vere. Rettssaka der Åsne Seierstad vann i saka mot bokhandlarkona.

Hvordan har glorete turistfotografier påvirket debatten om kraftledninger i Hardanger? Mye sto på spill under presidentvalget i Russland, ikke minst fremtiden til «den russiske sivilisasjon». Les ellers «Holocaust og multikulturalismen», debatt m.m.

Temanummer: 22. juli–rettssaken.  Les bl.a. Å holde fast 22. juli. Rettssaken, traumet og de personlige fortellingene. Gutterommet og verden: Anders Behring Breiviks ambisjon var å innrede, ikke et værelse eller et gutterom, men en hel nasjon.

Tradisjonstro estetikk gir en løsrivelse fra modernismens «brudd-romanse», men alle spillerom og spilleregler er gjenstand for tolkninger. Bladet ser på ulike måter å håndtere kunst som står i en tung tradisjon; glasskunst, keramikk og graffiti m.m.

Hellas: Hvor går SYRIZA? Syrizas program i 40 punkter. Tysk disiplin kan ikke redde eurosonen. Greske ungkommunistar: Forandre samfunnet og forandre menneska.Gresk venstre og krisa. Dikt, boktips og annet stoff.

Tema for denne utgaven er blant annet ”verdensutstillingen”, som er historiens største kulturinstitusjon. Vagant kikker i dette nummeret nærmere på den fantasieggende historien til det som etter hvert har blitt hetende EXPO.

Les bl.a.: Kan healing bevises? Et møte med keltisk sjamanisme. Evolusjonær kreativitet. En kveld med englene. Kunsten å kommunisere. Tallenes magi. Bokomtale, faste spalter og annet spennende stoff

Ekstranummer fra tidsskriftet Rødt! om rasisme. Les bl.a.: Menneskegrupper og raser, Rasisme i Norge – idag?, Den vedvarende kampen mot statlig rasisme, Organisert islamhat idag, Nynazistene i Hellas inn i parlamentet Dikt, bokomtale m.m.

Les om fyrene langs kysten, hesjingas historie, virksomheten knyttet til rekefiske i Nord-Troms i tiårene etter krigen, vår ville flora, heksebrenning i Middelalderen og annet interessant stoff fra nord

Den ferskeste utgaven av bøygen tar for seg glemsel og ser på hvordan glemsel og erindring forholder seg til språk, skrift og litteratur. Forå kunne erindre er man først avhengig av å glemme – for så å plutselig komme på det igjen, bevisst eller ubevisst.

Les bl.a.: Kulturbygg i Norden; vi presenterer Islands nyeste praktbygg, Harpa, og Kilden, Kristiansands nye konsert- og operahus. Kilden er en ambisiøs bygning, men representerer en type arkitektur som også har problematiske aspekter.

Nytt sommer-Numer er ute nå, med godt stoff om tegning, illustrasjon og bokkunst. Inneholder bl.a. intervjuer med de som tegner terroristen ABB, intervju med den prisbelønte illustratøren Hilde Kramer og annet spennende stoff

Les bl.a. dette: Drømmenes betydning, Reisen til skjønnhet og visdom, Supertanker, Hva er åndelig utvikling og oppvåkning? Matisse-kapellet. Faste spalter og salgstorg

Les bl.a.: For og mot etnografi: Refleksjoner over en forskerkarriere som spenner over marxisme, feminisme og poststrukturalisme, Bourdieus hjerte, La barrera – USAs mur mot meksikanske immigranter

Byen og filmen: Filmen har omskapt byer til ikoner, byer har gitt filmen forførende rammer.  Film har alltid vært en urban kunstform, og dette nummeret av Z setter fokus på forholdet mellom storby og film.

Les bl.a. litterære tekster om Naturens stemmer, møt billedkunstner Mai-Bente Bonnevie og Arto Paasilinna, en finsk humorist. Skrivetips, bildereportasje fra Kairo, pluss mange andre artikler og spennende saker. Ny tekstkonkurranse!

Om det i blant har hersket tvil om hva vi gjør i Afghanistan, og hvorfor vi er der, har vi alltid kunnet spørre Espen Barth Eide, skriver Frode Helmich Pedersen. Les også: There is no such thing as ‘nice soldiers’!, Israel fra innsiden - og mer!

1. mai nummer. Torill Nustad: Har fag-
bevegelsen sviktet kampen for likelønn? Arne Byrkjeflot: Foran tariffoppgjøret. Farlig todeling? Geir Christensen: Arbeiderpartiet og klassesamfunnet. Tema USA

Prosa #2 2021 inneheld to svært ulike tilnærmingar til TV-serien «Atlantic Crossing»s handsaming av historiske hendingar. Les også historia om Kopinors og NFFOs innsats for å styrke bokbransjen i fleire afrikanske land.

Marte Michelets essay er utsett igjen. Tema for årets andre nummer av Prosa er «grenseverdi», noko som viser til dei verdiladde vurderingane som ligg til grunn når grenser blir sette eller flytta, og til kva som kan oppstå når grenser blir kryssa.

Bok og Bibliotek er Norges største og eldste bibliotekfaglige tidsskrift. Vår dyktige og mangeårige redaktør går av med pensjon, og vi søker hans etterfølger.

Bladet tar opp temaer, trender og nyheter som angår bibliotek og bibliotekpolitikk - for eksempel nye arbeidsformer, teknologi, litteratur- og kulturformidling og bibliotekforskning.

Søknadsfrist: 26. mars - Les mer her.

Tidsskriftdagen 2020

Tidsskriftdagen 2020 ble strømmet og du kan se den på vår Youtubekanal her.