Utgivelser

Les: Fra nasking til næring – Samarbeid om nye næringer gir lokal utvikling. Nyksunds nye liv. Barbie, Lenin og Jesus; et møte med festivalkunstner Vebjørg Hagene Thoe og hennes performans og vevde tepper på Barents Spektakel i Kirkenes - og mye mer

Petra – et av verdens underverker, Den levende skolen, Din daglige sjel, På søken etter en gudinnes fortellinger,  Prinsessens hemmeligheter, Märthas engler - en fjær ble til fem høns

Byutviklingsprosessen i Bjørvikaområdet er en av de mest gjennomdiskuterte noensinne i Norge. Les også Kunstnerhus på Fogo Island, Kjoler og konstruksjoner, Designer av det uventede m.m

Grenselaus kjærleik og smelta is: Les kjærleikserklæringa frå Bjørn Hatterud til harryturar og grensehandel. Eirik Frøhaug Swendsen meiner vi må mobilisere til god, gamaldags og lokal miljøkamp.

Les bl.a. om: Den estiske komponisten Arvo Pärt. Samtale med Kaj Skagen. Flere artikler med og om ideer til et annerledes samfunn. Dikt, noveller, tegneserie, bokanmeldelser m.m.

Med internett og digitalisering er musikk-bransjens økonomi blitt totalt forandret.
Z oppsummerer, og spør bl.a. om musikk-videoen nå blitt kunstens domene? Er de beste musikkvideoene allerede historie eller?

Leder om voldtekt, Kvinnekamp i USA; angrepene på fagbevegelsen - afroamerikanerne rammes hardest, Damer i ei mannsverd, Kvinnekampen i USA: Fem steg frem – og fire og et halvt tilbake

Tema: Eurokalypse nå. Les bl.a. leder: EU er et annet sted. Fra finanskrise til masse-arbeidsløshet: Økende forskjeller og synkende tillit til politikken truer europeiske demokratier.

Les bl.a. om den første store egenproduserte tegneutstillingen noen sinne i Nasjonalmuseet, "Prisme".  Årets Tegnebiennale, med tittelen "Tegning som ytring". Møt tegneren Ane Mette Hol som fikk Statoil Art Award 2011.

Les om ruspolitisk utvikling og trender. Med innbydende og forføreriske farger og design appellerer rusbrus til unge og urbane kvinner og menn. De som ønsker, kan shoppe syntetiske cannabioider på internett.

Laila Yrvum er klar med ny plate, Karl Seglem har streka opp reisverket for opninga av årets Vossa Jazz og Knut Aastad Bråten dreg opp problemstillingar knytt til vanskane med å opprette eit eige lærefag i felebygging.

Hvem vil arkitekter helst snakke med: hverandre, eller alle andre som også kan tenkes å ha noe å si om arkitektur? Hans Skotte etterlyser mer samfunnsforståelse.

Theatre in times of crisis: Høyrepopulistene angriper nederlandsk scenekunst. Intervjuer med Kate Valk, den tyske stjerneregissøren Michael Thalheimer m.fl.

Fiksjonslitteratur som inneholder selvbiografiske elementer er ikke lenger ren fiksjon, men en slags blandingslitteratur – altså er den uren.

Les: Menneskehetens spirituelle historie, Feng Shui – eller hvorfor livet er akkurat som det er, Årshoroskop for 2012, Mennesket - det fabelaktige multiunivers

Dobbeltnummer om flyktningpolitikk. Les bl.a:.Stor skam (leder), Norsk flyktningpolitikk i globaliseringens tid, Et liv i eksil – om kvinnelige asylsøkere, De papirløse

Les bl.a. disse artiklene: Arabiske kvinners statsborgerskap, En revolusjon i egyptisk familierett? Landsmann, snakk tyrkisk!

Les bl.a.: Hva er tegning? Brobygger mellom kunst og arkitektur:
Ingrid Lønningdals egne kunstneriske produksjon. Reisetegninger gjennom historien, og mye mer

Reportasje fra Skottland, artikkel om visene til rallar-trubaduren Blind-Fredrik, urfolkskompetanse bidro til polfarersuksess, dikt, bokanmeldelser m.m.

I 1870 fantes det omtrent 100 000 griser i Norge. I dag slakter vi 1,7 millioner griser hvert år. Nå hører vi om et voksende ubehag knyttet til denne produksjonen – selv næringen snakker om «stor etterspørselsrisiko». Og dyrevernere at dersom forbrukere visste mer om hvordan grisen blir mat, så ville maten smakt annerledes.