Albertine - dobbeltnummer 2018

Siste nummer av Albertine, Sexarbeid og migrasjon, er nå tilgjengelig.

Vår gjest i «Buy, buy love» spalten er hele Norges eksklusive X-ESC-general Jostein Pedersen. I tillegg har vi intervjuet Fafo-forsker Anette Brunovskis om offer-stereotypier og menneskehandel, og vi konkluderer med at «Offerposisjon gir ingen sosial kapital».

Les intervjuet «Å være sexarbeidermigrant er mye mer rasjonelt enn de framstilles» med danske forskeren Sine Plambech, som også har skrevet artikkelen «Becky er død». Jurist Vilde Hallgren Bodal skriver om straffeloven §315 i artikkelen «Å fremme andres prostitusjon» , mens Tonje Bones Rustad tar for seg manglende helserettigheter for sexarbeidere uten lovlig opphold i Norge.

Professor Stephen John Walton skriver om transsexarbeidere i Mexico i artikkelen «Juchitàn», mens den danske forskeren Peter Edelberg trekker paralleller dagens forbud mot sexkjøp og 1950-tallets forbud for homofile menn å kjøpe sex i artikkelen «Sluk de blå blink». Les om «Kairos skjulte sexmarked: Magedans, sommerekteskap og hushjelper», og om «Slektskap og sosial rettferdighet – om hvorfor knulling med fremmede er sunt» samt mye mer.

Er kvinnekamp fortsatt aktuelt, 70 år etter Det annet kjønn? Gnist-redaksjonen har lest deler av Det annet kjønn av Simone de Beauvoir, og Tomine Sandal har lest hele og ser på om boka fortsatt er aktuell, 70 år etter at boka først kom ut. Gnist-samtalen denne gangen er med Linn-Elise Øhn Mehlen og Kjersti Ericsson på tema feministisk praksis.

Ute på nett nå

– Rollen som dobbeltagent var en gavepakke, sier Ingrid Bolsø Berdal.  Les siste nyhetsbrev fra Cinema her.