Albertine - dobbeltnummer 2018

Siste nummer av Albertine, Sexarbeid og migrasjon, er nå tilgjengelig.

Vår gjest i «Buy, buy love» spalten er hele Norges eksklusive X-ESC-general Jostein Pedersen. I tillegg har vi intervjuet Fafo-forsker Anette Brunovskis om offer-stereotypier og menneskehandel, og vi konkluderer med at «Offerposisjon gir ingen sosial kapital».

Les intervjuet «Å være sexarbeidermigrant er mye mer rasjonelt enn de framstilles» med danske forskeren Sine Plambech, som også har skrevet artikkelen «Becky er død». Jurist Vilde Hallgren Bodal skriver om straffeloven §315 i artikkelen «Å fremme andres prostitusjon» , mens Tonje Bones Rustad tar for seg manglende helserettigheter for sexarbeidere uten lovlig opphold i Norge.

Professor Stephen John Walton skriver om transsexarbeidere i Mexico i artikkelen «Juchitàn», mens den danske forskeren Peter Edelberg trekker paralleller dagens forbud mot sexkjøp og 1950-tallets forbud for homofile menn å kjøpe sex i artikkelen «Sluk de blå blink». Les om «Kairos skjulte sexmarked: Magedans, sommerekteskap og hushjelper», og om «Slektskap og sosial rettferdighet – om hvorfor knulling med fremmede er sunt» samt mye mer.

I denne utgåva kan du lese om alt frå humanisme og flørting til musikk og korallrev, og mykje, mykje meir.

BLI MED BALLADE BAK ORDENE LIVE!

Ballades serie om lyrikken i musikken, Bak ordene, går mandag 20. januar live sammen med Lars Lillo-Stenberg (som også vil framføre et par låter!), Rawdna Carita Eira og Brand Barstein.

Hvordan blir sangtekster til? Hva gjør lyrikken i musikken med sangene vi lytter til, hvorfor treffer de oss og hva kan de bety for oss?

Vi har med oss ingen ringere enn LARS LILLO-STENBERG, som også kommer til å spille et par låter; den samiske dikteren RAWDNA CARITA EIRA, som har skrevet sangtekster for blant andre Mari Boine og Hekla Stålstrenga og librettoen til operaen "Gállábártnit", som ble oppført i Toronto sist høst, og Brand Barstein, skribent hos blant andre Ballade.

Samtaleleder er Ballade-journalist Siri Narverud Moen.

Innledning ved Ballades redaktør, Guro Kleveland.

Vi gjør opptak for podkast som legges ut etter arrangementet.
Bak ordene live skjer i Fritt Ords lokaler i Oslo (rett ved Litteraturhuset) mandag 20. januar kl. 18.00 til 19.30. Enkel servering. Alt gratis.

Meld deg gjerne på på eventet på Facebook!

VELKOMMEN!